  • Data: 2013-09-02 22:24:46
    Temat: Re: Rowerzystka skasowana przez faceta z deską
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 1 Sep 2013, hikikomorisan wrote:

    > Po za tym nie mam obowiazku na DDR ustepowac pieszemu, ergo jak wejdzie czy
    > wtargnie to wymusza pierwszenstwo.
    >
    > Tak zrozumialem.

    Owszem, ale pisałeś o przypadku kiedy widoczny pieszy idzie
    ruchem jednostajnym.

    > A skoro wymusza - to znaczy, ze to jego wina, dostaje mandacik

    Jeszcze raz: wykroczenie nie implikuje wprost winy za wypadek.
    I co najmniej dwie kategorie, czyli umyślność i niemożność
    zapobieżenia mogą stanowić powód orzeczenia o winie wcale
    nie tego, kto byłby winien jakby tych elementów nie było.
    To NIE POWODUJE uchylenia odpowiedzialności za wykroczenia
    rzecz jasna, ale co innego za wypadek.

    > Czytam to co na grupie "rower na DDR nie ma obowiazku ustepowac, to pieszy ma
    > obowiazek ustepowac".

    Na własne potrzeby nazywam to "syndromem trawniczka".
    Nazwa stąd, że taki sposób rozumowania widziałem po raz pierwszy
    na .samochody, z uzasadnieniem, że skoro PoRD (uprzednio KD) nie
    przewiduje zakazu parkowania na trawniku, to można na trawniku
    parkować bez ryzyka mandatu.
    Następnym krokiem jest teza, że można podczas jazdy zastrzelić
    kogoś, też bezkarnie, bo przecież w PoRD nic nie ma na temat
    strzelania ;)

    Sprawa jest prosta: obowiązek ustąpienia nie powoduje
    uchylenia odpowiedzialności za czyn umyślny.
    Ten zaś "podlega" zarówno karnie (zamach na zdrowie lub
    mienie) jak i cywilnie.

    pzdr, Gotfryd