    Date: Wed, 29 May 2013 16:42:13 +0200
    From: u2 <u...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.polityka,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Reforma sadownictwa
    <knsb9i$bqo$1@news.task.gda.pl> <knv7vm$ro3$1@node1.news.atman.pl>
    <51a3286a$0$1252$65785112@news.neostrada.pl>
    <knvt6h$fua$1@node2.news.atman.pl>
    <51a37b6f$0$26697$65785112@news.neostrada.pl>
    <ko0i6t$a5p$1@node1.news.atman.pl>
    <51a432f2$0$26690$65785112@news.neostrada.pl>
    <ko1u39$gmb$1@node2.news.atman.pl>
    <51a4c08f$0$1256$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2013-05-28 16:34, u2 pisze:

    > Krakow za daleko ode mnie, abym mogl to zdarzenie ocenic. Wazne sa
    > ogledziny miejsca zabojstwa, pozyskanie zeznan swiadkow, zebranie reszty
    > materialu dowodowego, ustalenie hipotez sledczych i weryfikacja tych
    > hipotez.
    >
    > Tego zabraklo n.p. w sprawie uprowadzenia i zabojstwa mlodego Olewnika.
    > Nie wiem jak bylo w Krakowie, czy rowniez bylo tak "profesjonalnie" ...-;)

    Ponizej o procesie w sprawie zaniedban w sledztwie. Oczywiscie skaze sie
    pionki, a prawdziwi mocodawcy pozostana w ukryciu :

    http://www.stefczyk.info/publicystyka/opinie/dera-po
    rywacze-byli-na-wyciagniecie-reki,7600445228

    Rozmowa z posłem Solidarnej Polski Andrzejem Derą, byłym członkiem
    komisji śledczej ds. porwania Krzysztofa Olewnika.

    Stefczyk.info: W Płocku rusza proces policjantów, którzy prowadzili na
    wstępnym etapie śledztwo ws. porwania Krzysztofa Olewnika. Zdaniem
    prokuratury ich błędy przyczyniły się do śmierci biznesmena. Ta sprawa
    ciągnie się już latami.

    Andrzej Dera: Rzeczywiście należy wyrazi ubolewanie, że ta sprawa ma
    swój sądowy finał dopiero obecnie. Policjanci, którzy zasiadają na ławie
    oskarżonych, nie dopełnili obowiązków, przekroczyli uprawnienia w tej
    sprawie, popełnili wiele rażących błędów. Jest bardzo smutne, że w
    takiej sprawie trzeba było czekać tak długo. Szczególnie, że te błędy
    były już znane wcześniej. Prokuratura znała te działania policji. Szkoda
    więc, że tak późno się ten proces zaczyna.

    Może trzeba było już odpuścić?

    Nie. Dobrze, że ten proces rusza. W sprawie Olewnika, jeśli chodzi o
    działanie wymiaru sprawiedliwości, najsmutniejsze było to, że rażące
    błędy policji i prokuratury były dotąd bezkarne. To jest pierwszy proces
    w tej sprawie. Mam nadzieję, że sąd przyzna, że te przestępstwa były i
    podzieli opinię prokuratury oraz komisji śledczej, która również na te
    działania wskazywała.

    Gdyby oskarżeni działali inaczej, gdyby dopełnili obowiązków Krzysztof
    Olewnik mógłby żyć?

    Oczywiście. To jest jedna z tez komisji śledczej. Rażące błędy w tej
    sprawie popełniła i prokuratura i policja. Myśmy mówili, że gdyby któraś
    z tych instytucji działała profesjonalnie i zgodnie z prawem Krzysztof
    Olewnik by żył. Błędy jednej z tych instytucji powinna wychwycić i
    zneutralizować druga. Wtedy sprawa Olewnika zakończyła by się zupełnie
    inaczej. Jednak zarówno ze strony policji jak i prokuratury widać było
    rażące błędy. One skutkowały tym, że nie udało się złapać sprawców
    porwania Olewnika przed jego zamordowaniem, choć porywacze byli na
    wyciągnięcie ręki. Gdyby działano profesjonalnie Krzysztof Olewnik by żył.

    Obecny proces ma szanse ujawnić nieznane dotąd okoliczności związane z
    porwaniem i śmiercią Krzysztofa Olewnika?

    Wiele zależy od zeznań policjantów. Myśmy w komisji zastanawiali się,
    jak można było dopuścić do tak drastycznych zaniedbań i błędów. Mówimy o
    zupełnie podstawowych czynnościach. Nie wiadomo, dlaczego doszło do
    podstawowych błędów. W tej sprawie widać zaniechania związane z
    czynnościami, o których każdy policjant powinien wiedzieć i pamiętać.
    Pytanie więc, czy oskarżeni będą chcieli mówić i co powiedzą o
    okolicznościach i swoich zaniedbaniach. Wiemy, że sprawa Olewnika do
    dziś jest trudna i pełna tajemnic. Nawet ostatnio prokuratura znalazła
    nowe dowody, które rzuciły nowe światło na zbrodnie. Mamy więc sprawę
    skomplikowaną. Sprawą podstawową jest stanowisko funkcjonariuszy.
    Zobaczymy, czy oni będą chcieli wyjaśniać swoje zachowanie, czy wciąż
    będą uznawać, że nic się nie stało.

    Nieudolność wymiaru sprawiedliwości w tej sprawie mogła być celowa?

    Ona na pewno była zastanawiająca. Jej nie sposób wytłumaczyć w sposób
    racjonalny. Szereg zaniedbań jest niewytłumaczalnych w inny sposób niż
    celową nieudolnością. Widać w tej sprawie choćby ukrywanie dowodów. To
    się robi celowo. Jednak nie wiadomo do dziś, co było przyczyną takiego
    zachowania policji czy śledczych. W tej sprawie można mówić o celowym
    działaniu, celowym niedopełnieniu obowiązków. Na razie nie wiadomo,
    dlaczego odstąpiono od rzetelnej policyjnej pracy.
    --
    Istnieją trzy etapy ujawniania prawdy :
    najpierw jest ona wyszydzana,

    http://telewizjarepublika.pl/