eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawogwarancja - obowiązki sprzedającegoRe: Re: gwarancja - obowiÄ?zki sprzedajÄ?cego
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!lub
    lin.pl!uw.edu.pl!newsgate.cistron.nl!newsgate.news.xs4all.nl!194.109.133.84.MIS
    MATCH!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed5.news.xs4all.nl!xs4all!feeder3.cambriumusenet
    .nl!feed.tweaknews.nl!postnews.google.com!news2.google.com!npeer03.iad.highwind
    s-media.com!news.highwinds-media.com!feed-me.highwinds-media.com!nx01.iad01.new
    shosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl
    !unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 4 Dec 2010 00:17:17 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Re: gwarancja - obowiÄ?zki sprzedajÄ?cego
    In-Reply-To: <4cf4a06f$0$20990$65785112@news.neostrada.pl>
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1012040005100.3532@quad>
    References: <ico1av$2q7$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1011270117440.2932@quad>
    <4cf3801b$0$22810$65785112@news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1011291419500.3748@quad>
    <4cf4a06f$0$20990$65785112@news.neostrada.pl>
    X-X-Sender: moj@quad
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Lines: 91
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
    X-Trace: 1291425051 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 27030 83.15.167.123:62754
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:661782
    [ ukryj nagłówki ]

    On Tue, 30 Nov 2010, Misiek wrote:

    [...do mnie...]
    >> Ale NIEUDZIELAJĄCY GWARANCJI może swoje zobowiązanie wyrazić jakkolwiek!
    >
    > Nieudzielajacy gwarancji nic nie musi :-) Musi swoje zobowiazania wobec
    > klienta respektowac np. z tytulu niezgodnosci towaru z umowa.
    >
    >> To ja może jeszcze raz i wolniej:
    >> 1. "to nie jest gwarancja w rozumieniu przepisów"!
    >> Jak na umowie pożyczki napiszę na górze "gwarancja", to też nie
    >> będzie gwarancja, tylko jakaś inna umowa
    >
    > Nie jest? NIe jest, poniewaz nie wydano karty gwarancyjnej.

    I tyle.

    >> 2. Prawo NIE ZABRANIA podjęcia się przez sprzedawcę innych zobowiązań,
    >> w szczególności do przyjęcia reklamacji w trybie który nie jest
    >> (z p. widzenia prawa) ani rękojmią, ani gwarancją, ani "niezgodnością";
    >> taka umowa (nienazwana) jedynie nie będzie podlegała pod domyślne
    >> regulacje dotyczące gwarancji, *ewentualnie* może być uznana
    >> za rękojmię
    >
    > rekojmia?

    NIE.

    > W innym przypadku jedynie "niezgodnosc towaru z umowa"

    NIE.

    Prawo NIE ZABRANIA zadeklarowania przez sprzedawcę INNEJ, nie opisanej
    w przepisach, formy "odpowiedzialności za towar".
    Nie będącej ani gwaancją, ani rękojmią, ani "konsumencką niezgodnością".

    I czymś takim będzie "gwarancja bez wydanego dokumentu gwarancyjnego".

    >> 3. Gwarancja jest NIEOBOWIĄZKOWA. Nie można więc domniemywać, że
    >> sprzedawca MUSI wydać gwarancję ani że wyrażone w dowolnej formie
    >> zobowiązanie sprzedawcy jest gwarancją!
    >
    > Nie, nie jest obowiazkowa (niestety...), jednakze zapis w aukcji "udzielam
    > gwaranji 2-letniej" pozwala domniemywac (a nawet miec pewnosc) ze sprzedawca
    > udziela takowej.

    Zapis pozwala domniemać, że chciał udzielić, ale mu nie wyszło ;)
    IMO drogi są dwie:
    - na podstawie deklaracji z aukcji żądać wykonania umowy, czyli
    wydania dokumentu gwarancyjnego
    - przyjąć, że w razie czego skorzystamy z deklaracji sprzedawcy
    w roli takiej "odrębnej deklaracji".

    Potraktuj to tak jak "nieprawidłowo wypełniony weksel" - czyli
    np. z zastrzeżeniem.
    Taki dokument, ze względów formalnych, również *nie jest* wekslem.
    Ale *może* być podstawą roszczeń cywilnoprawnych w trybie "zwykłym"!

    Analogicznie, nie widać podstaw aby "nieprawidłowa gwarancja" nie
    mogła być podstawą takich roszczeń. NIE jako gwarancja - lecz jako
    "dobrowolne zobowiązanie się sprzedawcy"!

    > Powtorze - brak instrukcji w jezyku Polskim uprawnia do odstapienia
    > umowy z tytulu niezgodnosci towaru z umowa

    A to prawda, zgoda.
    Ale nie do tego zmierzałem i w sumie tę część chciałbym ominąć,
    skupiając się na sprawie "niegwarancji".
    Bo z Twojego postu wynika, jakobyś wyrażał przekonanie iż sprzedawca
    swoje zobowiązanie może podjąć TYLKO w formie "niegodności"
    (przymusowej), rękojmi (domyślnej lecz opcjonalnej) i gwarancji
    (opcjonalnej).
    A do takiego ograniczenia nie widzę podstaw.

    >> Mowa była o gwarancji, a raczej "braku gwarancji i udzielenia
    >> niegwarancyjnego zobowiązania do naprawy w zamian".
    >> To mu WOLNO zrobić.
    >
    > A wolno wolno :-)

    No to obstawiam taką wersję :) - kupujący nie podważa umowy,
    w oparciu o niewydanie gwarancji (która miała być), lecz w razie
    czego korzysta z "niegwarancji".

    > Zastanow sie wobec tego skad np. napis na "ubranku Batmana" - To ubranie nie
    > umozliwi co latania"
    > :-))))

    A bo to pewnie hAmerykańskie jest ;)

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1