    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rabat dla wybranych czy dyskryminacja pozostałych ?
    Date: Thu, 29 Nov 2007 13:23:22 +0100

    ds pisze:
    > Chyba trochę uogólniasz. Wg Ciebie jeśli prywatna firma odmówi mi sprzedaży
    > w ogóle bo właścicelowi się nie podoba moja np. narodowość to wszystko
    > będzie Ok , bo to PRYWATNA firma ?

    Nad tego typu sprawami trzeba się trochę głębiej zastanowić.

    Przede wszystkim obecnie szeroko pojęty ustawodawca nie za bardzo
    rozumie słowa "dyskryminacja". Gdzie tylko się da bowiem, od konstytucji
    zaczynając, dyskryminacja jest zakazana. Jednakże wiele przejawów
    dyskryminacji jest zalegalizowanych, np.:
    - różny wiek emerytalny kobiet i mężczyzn (nie wiadomo jak długo)
    - zakaz wykonywania określonych prac przez kobiety (np. ograniczenia w
    maksymalnym obciążeniu podczas pracy)
    - zniżki dla studentów, emerytów itp.
    i wiele innych.

    Racjonalnie patrząc, udzielenie zniżki tylko emerytom jest taką samą
    dyskryminacją jak udzielanie zniżki tylko ludziom rasy białej.

    Jednakże od strony prawnej nie za bardzo widzę co można zrobić.
    Zniżka, zwłaszcza dla emerytów, występuje bowiem w wielu przypadkach,
    niekiedy wynika z unormowań prawnych (zniżki na bilety komunikacji
    miejskiej).

    Tak więc mimo to, że zdroworozsądkowo masz rację, prawnie niewiele
    się zdziała.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz