  • Data: 2018-09-25 10:55:13
    Temat: Re: RODO po raz kolejny
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-09-24 o 20:56, Kviat pisze:

    > Jak nie mogąca?
    > Przecież się podpisała.
    > Swoją nogą, albo swoimi ustami. A nie cudzymi.

    Ale tu wracamy już do rozumienia podpisu - podpis to znaki
    uwidaczniające cechy charakterystyczne pisma ręcznego (a nie ustowego,
    nożnego itp.).

    > Nie, nie musi.
    > Nie jest upośledzona umysłowo i nie jest ubezwłasnowolniona.
    > I może się podpisać.

    Skoro może, to może. Niech się podpisuje.

    > Tak, właśnie o to chodzi. Żeby podpis był złożony przez osobę składającą
    > podpis.

    Istnieje jeszcze pojęcie własnoręczności podpisu, któremu osoba bez ręki
    siłą rzeczy sprostać nie może.

    > Złożenie podpisu ustami, nogą, czy nawet dupą (przepraszam za ten
    > sarkazm...) to chyba cecha charakterystyczna dla osoby, która nie ma rąk?

    Możliwe. Jeśli nasza nauka dysponuje biegłymi, którzy są w stanie
    określić kto położył dany podpis wykonany ustami, to nasze prawo mogłoby
    takie podpisy przyjmować za poprawne. Ale podejrzewam, że my takiej
    wiedzy, czy nawet możliwości, nie mamy.

    > A niby dlaczego nie mogą być zachowane charakterystyczne cechy podpisu
    > składanego np. ustami czy nogą? Bo co?

    Nie wiem, nie widziałem takiego podpisu, ani nie czytałem żadnych prac
    naukowych, które by dowodziły ich indywidualności i powtarzalności.
    Przytoczysz?

    > Jakich to "nieznanych" sposobów wymaga zbadanie takiego podpisu?

    Sposoby są znane. Popytaj biegłych z pisma (nomen omen) *ręcznego*.

    > Jak złożysz podpis po pijaku i będzie inny niż zwykle, to sąd uzna, że
    > to nie twój podpis?

    Sąd nie wydaje takich opinii.

    > I to, czy coś niesie za sobą wartość dowodową czy nie, ocenia sąd.

    Zgadzam się. Więc skoro optujesz za uznawaniem podpisów ustnych, to
    poproszę o orzeczenia.

    > Powinieneś to wiedzieć, po tylu latach udzielania się na psp.
    > Jeżeli gość urodził się bez rąk i całe życie podpisywał się ustami (albo
    > nogą), to co stoi na przeszkodzie uznać taki podpis?

    Nie znam takiego przypadku (aby ktoś podpisywał ustami umowy).

    > Albo gdy ktoś stracił ręce w wypadku, to co? Teraz już nie wolno mu się
    > podpisywać?

    Wolno, ale nie może tego zrobić własnoręcznie.

    > Brak rąk to chyba dość indywidualna i konkretna sprawa, nie?

    Tak. Możesz przytoczyć też orzeczenia dopuszczające takie podpisy. I
    wskazać, gdzie mogę znaleźć biegłego z pisma ustnego.

    --
    Liwiusz