  • Data: 2005-01-19 08:08:03
    Temat: Re: Pytanko w sparwie starego oprogramowania ;)
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    A był to środa, 19 stycznia 2005 06:15, gdy Arek napisał(a) coś na
    pl.soc.prawo. No i teraz trzeba odpowiedzieć.

    > Janusz rzecze:
    > [..]
    >
    > Bardzo chętnie bym na niego przeszedł bo tak jak i Ty uważam ISO
    > za - delikatnie mówiąc - nieporozumienie.
    > Ale przejście na to musi się stać jednak systemowo, inaczej równie
    > dobrze ludzie mogliby pisać w cyrylicy :(

    Ale już nie żyjemy w czasach systemowych. Obecnie 99% czytników radzi sobie
    z UTFem w sposób przezroczysty. Na stronach WWW UTF to już normalka. Nie ma
    powodu, żeby w korespondencji elektronicznej nie znalazł swojego miejsca.

    Generalnie to najlepsze byłoby rozwiązanie stosowane przez niektóre
    programy: Analizują one treść listu i jeśli mieści się w kodowaniu
    mniejszym, to zadają mniejsze. A jeśli napisano coś, co się nie mieści, to
    rozszerzają zakres do UTF.

    Z racji wieku i stażu w Sieci pamiętam czasy walki o polskie znaki jako
    takie. Też wtedy osoby pokroju Andrzeja L. postulowały o nieużywanie
    polskich znaków. Dzisiaj już raczej nikt o tym nie mówi, bo programy
    poprawnie obsługują polskie znaki. Andrzej się rzuca, bo ma źle
    skonfigurowany czytnik. Tak! Źle skonfigurowany, skoro nie widzi znaków w
    UTFie jako poprawnych. Wystarczy że przełączy go na opcję ,,Rozpoznaj
    automatycznie'' i kodowanie zostanie dobrane wg nagłówków MIME nadawcy.

    W połowie lat 90 było tak samo! Ludziom nie chciało się właściwie ustawiać
    programów, więc próbowali forsować pisalnie bez polskich znaków. Teraz
    niektórzy forsują ubogi zestaw ISO, który skazany jest na wymarcie, z tego
    samego powodu.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)