  • Data: 2009-05-13 17:13:24
    Temat: Re: Pytanie o przedawnienie
    Od: kuba <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    wombi pisze:
    > kuba pisze:

    > Niestety nie mam całosci uzasadnienia. Poszukaj w Biuletynie Prawa
    > Karnego nr 9 z 2005 r. na stronie: http://www.sn.pl/orzecznictwo/index.html

    ,,Zagadnienie prawa intertemporalnego pojawiło się również w postępowaniu
    przed Sądem Najwyższym, a to wobec zmiany przepisów Kodeksu karnego
    wprowadzonych ustawą z dnia 3 czerwca 2005r. o zmianie ustawy - Kodeks
    karny (Dz. U. Nr 132, poz. 1109), które weszły w życie w dniu 3 sierpnia
    2005r. Zgodnie z art. 1 tej ustawy, w związku z uchyleniem w art. 101 §
    1 k.k. pkt 5 (art. 1 pkt 1 lit. c ustawy) i nadaniem nowego brzmienia
    art. 101 § 1 pkt 4 (art. 1 pkt 1 lit. b ustawy) okres przedawnienia
    karalności dla występków określonych w art. 271 § 2 k.k. wydłużony
    został z trzech do pięciu lat. *W tym stanie rzeczy dla określenia,
    który z terminów przedawnienia ma zastosowanie w odniesieniu do czynu
    przypisanego oskarżonemu konieczne było sięgnięcie do regulującego tą
    problematykę art. 2 powołanej ustawy z dnia 3 czerwca 2005r.* Przepis
    ten, gdy chodzi o przyjęte rozwiązania, stanowi w zasadzie powtórzenie
    treści art. 15 p.w.k.k. z 1997r."

    A zatem - przy zmianie KK w 2005 r. mieliśmy nie budzący wątpliwości
    przepis intertemporalny. Myślę, że gdyby go nie było powinno się jednak
    stosować regułę stosowania ustawy względniejszej (tak jak napisałem wyżej).

    pozdrawiam