    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Publikowanie korespondencji.
    Date: Sun, 30 Sep 2007 15:24:32 +0200

    W wiadomości news:fdnie7$ekj$2@inews.gazeta.pl Olgierd
    <n...@o...com> pisze:

    > Tak. Nie. Nie wiem. To zależy.
    > ;-)
    > Zależy kim jest Józek. Mniej wolno wobec osoby prywatnej, więcej wobec
    > osoby publicznej.
    Nie widzę różnicy - przecież padł i rzygnął w miejscu publicznym.
    Ale przyjmijmy ostrzejsze kryteria - Józek nie jest osoba publiczną. Zwykły
    dyrektor zakładu pracy.

    > Na 99% nie, pod warunkiem, że nie kłamie, że nie oczernia i nie obraża
    > tego szefa itd.
    Ba, a skąd wiedzieć czy kłamie? On twierdzi że to prawda, szef powie, że
    nie.
    Doprecyzuję czemu drążę te kwestie - pełnię funkcję administratora i
    moderatora forum (nie jednego zresztą) i spotykam się z tego typu
    problemami. Nie chcę z moderatora przerodzić się w cenzora, ale i nie chcę
    zebrać za cudze przewiny.

    > "Sprawcą" czyli naruszającym dobra osobiste jest autor opinii, fakt ten
    > jest niepodważalny bez względu na to gdzie zlokalizowany jest jego serwer
    > i pod jakim IP rozpowszechniane są jego rewelacje.
    W tym ujęciu to jest problem jedynie filozoficzny, a ściślej moralny.
    Zresztą opinia może być ustalona grupowo, wówczas powstaje dodatkowo kwestia
    podziału odpowiedzialności

    > Wykrycie sprawcy przestępstwa yo już jest całkowicie inna sprawa.
    > Oczywiście, że nie sposób dochodzić praw od niewiadomej osoby, która
    > narusza nasze dobra osobiste.
    Dlatego właściwe umieszczenie miejsca publikacji załatwia sprawę od tej
    strony w sposób generalny i to zazwyczaj zalecam.
    Ale część forów, o których wspominałem znajduje się w kraju, w domenach
    polskich. Krótko mówiąc łatwo ustalić czyje to, kto administruje itp. Zaś
    pojedynczy użytkownik może zachować anonimowość logując się z kafei (coraz
    ich mniej, ale są i nie wszystkie monitorowane), z zagranicy (bywało) albo
    po prostu przez porządnego proxiaka (nie da się zablokować wszystkich).

    --
    Jotte