  • Data: 2009-06-01 19:30:49
    Temat: Re: Przesunięcie terminu urlopu a wykupione wczasy
    Od: kuba <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Jotte pisze:
    > Pracodawca uzgadnia z pracownikami plan urlopów.
    > Pracownik uwzględniając plan wykupuje wczasy.
    > Na jakiś czas przed rozpoczęciem urlopu pracodawca zmienia plan
    > (pozornie art. 164 §2, faktycznie powód znacznie bardziej przyziemny,
    > ale to w tej chwili nieistotne).
    > Pracownik poza kosztami niewymiernymi ponosi także całkiem konkretne i
    > policzalne koszty rezygnacji z usługi turystycznej.
    > Przeczytałem, że istnieją wyroki sądowe w sprawach założonych
    > pracodawcom przez postawionych w takiej sytuacji pracowników, w tym
> [...]

    Może z ustaleń faktycznych wynikało, że powinien mieć zastosowanie art.
    164 par. 2. Wówczas, mimo że jest szkoda, zachowanie pracodawcy nie jest
    bezprawne, a zatem nie ma podstawowej przesłanki odpowiedzialności.

    Podobnie bezprawne nie jest odwołanie z urlopu (takie na skutek którego
    pracownik ponosi szkodę), ale wtedy mają zastosowanie przepisy
    nakazujące pracodawcy pokryć wynikające z tego koszty (167 par. 2 KP) -
    nie jest to jednak odpowiedzialność odszkodowawcza.

    Tyle w kwestii prawnej, przyznam jednak, że takie orzeczenie kłóci się z
    poczuciem słuszności (przynajmniej moim).

    pozdrawiam
    kuba