    From: "witek" <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przekazanie wlasnosci mieszkania - jak?
    Date: Sun, 5 Nov 2006 20:46:44 -0600

    "Waldemar Kowalski" <w...@h...com> wrote in message
    news:P1v3h.59602$rP1.22982@news-server.bigpond.net.a
    u...
    > Od roku 1995 mam mieszkanie wlasnosciowe spoldzielcze. Chcialbym przepisac
    > tytul wlasnosci na brata ktory mieszka za granica. Nie mam zadnego
    > doswiadczenia w tego typu sprawach, dlatego prosze tutaj o rade jak to
    > najlepiej zalatwic.
    >
    > Czy moja spoldzielnia musi wyrazic na to zgode?
    Nie.
    Jakkolwiek pewnie ktoś będzie chciał pewnie jakieś zaświadczenie ze
    spółdzielni, że mieszkanie nie jest zadłużone i że ty masz prawo do tego
    lokalu.
    Spółdzielnia nie może nie dać, ale lubią czuć się ważni.

    > Jak najlepiej potraktowac to od strony formalnej, czy sporzadzic umowe
    > kupna - sprzedazy, czy moze akt darowizny?

    Jeśli brat chce ci za to mieszkanie zapłacić to umowę kupna sprzedaży.
    Jeżeli chcesz mu to podarować bez żadnej gratyfikacji pieniężnej z jego
    strony - umowę darowizny.

    Ktory z nich pociagalby mniejsze
    > koszta / podatek? Jakie sa te koszta?

    Zależy do wartości mieszkania.
    W przypadku umowy kupna sprzedaży - 2% plus koszty notariusza i wpisu do
    księgi wieczystej jeśli mieszkanie taką ma założoną.
    2% US może policzyć od rynkowej wartości mieszkania, niekoniecznie do ceny
    na umowie kupna -sprzedaży jesli uzna, że cena jest znacznie niższa niż
    wartość mieszkania.

    W przypadku darowizny - jesli brat nie ma żadnego innego mieszkania - może
    zostać zwolniony z podatku jeśli zadeklaruje, że będzie mieszkał w tym
    mieszkaniu przez 5 lat. Fizycznie mieszkał,a nie tylko był zameldowany!
    W innym przypadku od 3% w górę (wartość mieszkania minus kwota zwolniona -
    18 tyś z groszami).
    Dokładne tabelki są w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Znajdź i
    poszukaj.
    Plus koszty notariusza itd, jak wyżej

    > Do kogo najlepiej zwrocic sie w tej sprawie: adwokat, notariusz, posrednik
    > nieruchomosci?

    notariusz
    adwokat nic to do tego nie ma
    pośrednik też nie bo to nie on was "dobrał do pary", ale nieuczciwy
    pośrednik zedrze od was kasę i w efekcie wyśle was do notariusza.

    Fachowej porady może wam udzielić doradca podatkowy.
    Są różne triki, które dobry doradca może zastosować bez pakowania was w
    kłopoty.
    Np. podaruj mu tylko część mieszkania, nawet niewielką, tak żeby nawet nie
    zapłacić podatku od darowizny czyniąć go współwłaścicielem, a po jakimś
    czasie można przeprowadzić zniesienie współwłasności co jest bez podatku.
    Tylko za sprawy papierkowe trzeba będzie dwa razy zapłacić. Pytanie co
    taniej.

    Jeszcze pytanie dotyczące brata.
    Co on robi za granicą? Mieszka tam na stałe, ma obywatelstwo, prawo pobytu,
    czy jest tam tylko tymczasowo.
    Musiałbym sprawdzić czy, gdzie i ile można urwać z podatków jeśli jedna
    osoba mieszka na stałe za granicą.
    Stawki, które napisałem dotyczą dwóch osób zamieszkałych w Polsce.