  • Data: 2009-03-08 18:48:12
    Temat: Re: Problem ze starym kredytem
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "*piotr'ek*" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:gp0am6$seg$1@inews.gazeta.pl...
    > Odpisujesz im, że następne pismo w podobnym stylu potraktujesz jako próbę
    > wyłudzenia i zgłosisz do prokuratury. Z tymi firmami trzeba twardo.
    > *

    Jesli liczysz na to, że w ten sposób umrą ze śmiechu, to może to być niezła
    rada. Ale wezwanie do zapłaty - choćby bezsensownej kwoty - nigdy nie może
    być próbą wyłudzenia.

    A co do meritum sprawy - od razu odpowiedź dla pytającego - to należy
    ustalić, z jakiego powodu Bank dochodził za pośrednictwem komornika niższej
    kwoty, niż im się faktycznie należała. Bo jak rozumiem mamy do czynienia z
    taką sytuacją. Z firmą Justitia w ogóle bym nie korespondował, albo
    ewentualnie wysyłał im kopie pism wysyłanych do banku. Natomiast od banku
    zażądał bym wyjaśnienia przyczyn zaistniałego stanu rzeczy przesyłając im
    kserokopię tego pisma od komornika o zakończeniu egzekucji.

    Wiele zależy od odpowiedzi banku, ale najprawdopodobniej należność mogła
    ulec przedawnieniu, bowiem wygląda na to, że z jakiegoś - w chwili obecnej
    nie wiemy jakiego - powodu bank dochodził mniejszej kwoty, niż faktyczny
    dług. Ta dochodzona kwota przedawnia się po 10 latach (więc w 2015 roku),
    ale pozostała część, która nie była przedmiotem prowadzonego postępowania
    przedawnia się z upływem 3 lat od chwili wymagalności. Skoro wymagalność
    musiała być przed 2005 rokiem, to najprawdopodobniej przedawniło się to co
    najmniej w 2008 roku.

    Ale istnieje jakaś możliwość, że po prostu Komornik się pomylił. Tu już
    trudno mi powiedzieć, ale skłaniam się ku tezie, że niestety przedawnienie
    w takim wypadku wynosi 10 lat od ostatniej egzekucji. W takiej sytuacji
    należności ich jest zasadna, natomiast otwartą pozostaje kwestia
    ewentualnych negocjacji co do jakiś tam kar umownych czy odsetek. Bo zwłoka
    nie jest Twoją winą.