    From: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem z prawem do działki
    Date: Sat, 14 Aug 2004 13:40:45 +0200
    Sender: j...@a...pl@80.48.60.10

    użytkownik ... z Gormenghast napisał(a):

    > To jak to jest z tym zasiedzeniem - po 40 latach na przykład
    > (gdzie sprawa dobrej lub złej wiary nie ma już znaczenia).
    > Gdy dotychczas, z różnych powodów, nikt nie podnosił sprawy spadku,
    > a grunt i nieruchomości były użytkowane i opłacane przez jedego ze
    > spadkobierców. Czy wszczęcie sprawy o dział spadku (przy prawomocnym już
    > postanowieniu o stwierdzenie nabycia spadku) daje mozliwość nabycia
    > własności przez zasiedzenie?
    > Czy zarzut zasiedzenia może być w takim przypadku podniesiony?
    > A jeśli tak, to czy może się to odbyć bez spłaty pozostałych, znanych i
> [...]

    Po pierwsze dobra lub zła wiara przestaje mieć znaczenie po 30 latach
    (przynajmniej w moim kodeksie cywilnym, chyba że miałbym nieaktualny).
    Po drugie zasiedzenie części działki przez współwłaściciela jest możliwe według
    mnie tylko wyjątkowo, w przypadku gdy współwłaściciele dokonali jej
    nieformalnego podziału (tzw. quoad usum) i wyodrębnili częścią do wyłącznego
    użytkowania przez poszczególnych współwłaścicieli. Choć jest to kwestia mocno
    dyskusyjna (choćby postanowienie SN z 11.10.2002 roku, I CKN 1009/00). W
    przeciwnym razie wszyscy współwłaściciele są posiadaczami samoistnym całości
    działki (art. 206 kc), a co za tym idzie nie można przeciwko nim niczego
    zasiedzieć.
    Co do zasiedzenia całości działki przez ułamkowego współwłaściciela to tez jest
    według mnie mocno dyskusyjne. To że jeden z współwłaścicieli płacił wszelkie
    podatki itd oraz zbierał pożytki, o niczym nie przesądza, gdyż zgodnie z art.
    200 kc każdy z współwłaścicieli jest zobowiązany do zarządu wspólną
    nieruchomością, a ewentualne straty i korzyści winny być dzielone zgodnie z art.
    207 kc. Wyłączność samoistnego posiadania całości działki przez jednego ze
    współwłaścicieli musiałby się według mnie uzewnętrznić w jakiś szczególny sposób
    (choć nie mam pomysłu jaki).
    Zarzut zasiedzenia można podnieść w każdym postępowaniu dotyczącym własności
    działki, a więc i również w toku działu spadku.
    Zasiedzenie jest pierwotnym sposobem nabycia włąsności, a co za tym idzie byłym
    współwłaścielom nic się nie należy.

    --
    JOHNSON :)