  • Data: 2009-03-16 14:34:55
    Temat: Re: Problem spadku
    Od: n...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    Jestem po calym dniu spotkan z radca prawnym, notariuszem, urzedem
    skarbowym oraz sądem bo jeszcze się okazuje, że KW nieruchomości
    spłoneła i jest tylko zbiór dokumentów. Niemniej ponizej opisze co mi
    doradzono moze ktos jeszcze cos sensownego doradzi.

    1. Postępowanie spadkowe można przeprowadzić przed notariuszem
    ponieważ dotyczy to spadku z roku 88 a postępowanie przed notariuszem
    możliwe jest dla spraw po 84. Po stwierdzeniu spadku przez notariusza
    (dokument jest prawomocny z chwila otrzymania informacji z systemu
    informatycznego czyli chwilę po podpisaniu aktu notarialnego) udajemy
    się z mamą do urzędu skarbowego gdzie składamy SD-3 oraz dokumenty
    nieruchomości. Urząd wylicza kwotę podatku wg stanu nieruchomości z 88
    roku ale wg cen z dnia dzisiejszego - i tutaj największa niewiadoma
    NIKT nie byl w stanie nawet w przyblizeniu podać kwoty podatku
    mozliwego do zaplacenia. Poinformowano, ze trzeba samemu sobie
    obliczyc wg stawki progresywnej ale obowiazuje kwota wolna od podatku
    9600 (na osobe) dodatkowo można złożyć wniosek o ulgę mieszkaniową
    (jeśli się zadeklaruje, że w nieruchomości nabytej spadkiem będzie się
    zamieszkiwać przez 5 lat) i niestety tutaj NIKT nie potrafi powiedzieć
    jasno ile...
    2. Przy okazji podpisywania u notariusza nabycia spadku moja mama ma
    spisać testament w którym przekazuje wszystko mojej córce (w razie jej
    śmierci nie będzie potrzeby 2 krotnego przepisywania nieruchomości a
    ja po śmierci mamy zrzeknę się zachowku).
    3. Po zakończeniu postępowania w urzędzie skarbowym dotyczącego
    nabycia spaku i po zapłaceniu podatku wracamy do notariusza i
    posiadane nieruchomości wraz z mamą przekazujemy darowizną mojej córce
    która jest zwolniona z podatku od spadku i darowizn. Córka przez 5 lat
    nie może zbyć nieruchomości aby nie zapłacić podatku dochodowego ale
    na pewno jest zwolniona z podatku od spadku i darowizn.

    Mam nadzieję, że niczego nie przekręciłam.
    Jeśli ktoś ma jakieś sugestie lub uwagi chętnie wysłucham,