    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem...
    Date: Wed, 4 Dec 2002 20:28:01 +0100

    | Samo przestępstwo oszustwa
    | jest ścigane z urzędu, a to oznacza, że po zgłoszeniu się na policję
    powinni
    | od ciebie przyjąć na protokół zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa i
    | przesłuchac w charakterze świadka.

    A mógłbyś jakoś uzasadnić konieczność przyjęcia zawiadomienia do protokołu.
    Przepis prawa stanowi, iż zawiadomienie jest wnoszone na piśmie lub do
    protokołu. Jeśli dane zawarte w zawiadomieniu nie są wystarczające, można
    zawiadamiającego przesłuchać w charakterze świadka. A po co jeszcze protokół
    zawiadomienia? Przecież on zawiadomienie już złożył.

    | Dalej policja powinna w tok wykonywania
    | dalszych czyności przesłuchać wskazanego przez ciebie sprawce i
    przedstawić
    | mu zarzuty.

    To też bardzo ciekawe. Mnie się dotąd wydawało, iż najpierw należy wszcząć
    postępowanie przygotowawcze. Aby je wszcząć, z zawiadomienia, przesłuchana
    czy innych czynności sprawdzających musi wynikać uzasadnione przekonanie, że
    popełniono czyn zabroniony.

> [...]
    | byc żadnych wątpliwości co do osoby sprawcy ani co do tego że dokonała ona
    | wskazanego czynu przestępczego. Sprawa będzie toczyła się miesiącami jak
    nie
    | latami napewno oskarżony zapewne będzie korzystał z pomocy adwokata, a
    celem
    | adwokata nie jest konieczne to, że sąd uzna oskarżonego za niewinnego ale
    | do tego że dowody mające świadczyć że dany czyn popełniono są za słabe i
    | budzą wątpliwości - in dubio pro reo czyli wszelkie wątpliwości na korzyść

    No to jest bardzo "czarny" scenariusz. Z mojego doświadczenia wynika, że
    jeżeli w toku postępowania uda się zebrać konkretne dowody, a zarzucany czyn
    nie jest bardzo poważny i nie grozi za niego kara długoletniego więzienia (a
    nie widziałem jeszcze, by za oszustwo ktoś za pierwszym razem dostał
    bezwarunkową karę pozbawienia wolności, no chyba że kwota jest baaaaaardzo
    wyskoa) to bardzo często oskarżony poddaje się bez walki, bo mu szkoda
    czasu. Wyrok można czasem dostać w kilka miesięcy.

    | Sprawa wygląda kiepsko. Z doświadczenia wiem, że jeżeli sprawca
    | nie da się zastraszyć możliwością wytoczenia przeciwko niemu sprawy w
    sądzie
    | i nie zwróci przywłaszczonego mienia to są bardzo nikłe szanse na jego
    | odzyskanie.

    No to masz bardzo ciężkie doświadczenia. Z reguły sprawca stara się
    uregulować należności właśnie w toku postępowania przygotowawczego, tak, aby
    prokurator miał podstawy np. wystąpić o warunkowe umorzenie.