  • Data: 2011-09-08 12:19:28
    Temat: Re: Prawo pracy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 8 Sep 2011, Krzysiek wrote:

    > Pracodawca kilka razy w miesiącu żąda przyjeżdżania na dniu wolnym na
    > zebrania do pracy.

    IMVHO, to po prostu jest "czas pracy", takie zebranie.

    > Pracownik musi dojechać 60 km.

    Jeśli do pracy, rozumianej jako "miejsce pracy" z umowy, też tak
    jeździ, to akurat nic dziwnego. W przeciwnym razie jest to znany
    "problem delegacyjny", czyli fakt, że za spędzanie czasu w środku
    transportu wynagrodzenie się nie należy, a raczej: należy się
    wg "zasad delegacyjnych".

    > Ostatnio na dniu wolnym
    > pracownik musi rano przyjechać na szkolenie - 2h.

    Pytanie, czy to szkolenie wynika z obowiązków pracodawcy (np.
    przeszkolenie pracowników w zakresie BHP) czy stanowi coś
    w czym powinien "rozeznawać" się pracownik?
    Jeśli to drugie, to pytanie co na to umowa o pracę, regulamin
    pracy, umowy zbiorowe.
    Z jednej strony pracodawca powinien dbać o "rozwój zawodowy",
    z drugiej nie musi do tego dopłacać.

    > Czy jest to zgodne z prawem?

    Na mój gust obowiązkowe zebrania nie mogą być nieodpłatne.
    W zakresie szkoleń formalnie pracodawca może powiedzieć "od
    przyszłego miesiąca na tym stanowisku wymagana jest znajomość
    tego a tego" i poczekać na samoedukację pracowników.
    IMVHO - niekoniecznie "przejdzie", ale trudniej podważyć niż
    owe nieodpłatne zebrania.

    pzdr, Gotfryd