  • Data: 2008-05-20 14:08:04
    Temat: Re: Prawo pracodawcy do kodu zrodlowego programu
    Od: Mikaichi <m...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik gargamel napisał:

    > bo widzisz - to czy ktoś się zgodził czy nie nie ma tu żadnego znaczenia, a
    > jeśli nie wiesz tego to stosunki pracownik-pracodawca opisuje w polsce
    > kodeks pracy (polecam zapoznanie się)

    ""Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca
    którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze
    stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa
    majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego
    zamiaru stron". "
    http://www.prawnik.net.pl/pwi/art12.htm

    i dalej:

    W praktyce wiele osób, podpisując umowę o pracę zapomina o
    wynegocjowaniu i umieszczeniu w niej postanowień dotyczących autorskich
    praw majątkowych do stworzonych utworów. W takim wypadku znajdą
    zastosowanie przepisy ustawy prawo autorskie. Przede wszystkim należy
    podkreślić, że pracodawca nie nabywa majątkowych praw autorskich do
    wszelkich utworów stworzonych przez pracownika. Pracodawca może nabyć
    majątkowe prawa autorskie jedynie do utworu stworzonego przez pracownika
    "w związku z wykonywaniem obowiązków ze stosunku pracy".

    > więc żeby ta obopulna zgoda miała znaczenie musi zostać podpisana umowa
    > wypowiadajaca (tak to się chyba nazywa), czyli umowa dodająca/zmieniajca
    > rodzaj/obowiązki obecnego pracownika,

    To sprawa soporna i nie absolutna - i tak sad ostatecznie rozstrzygnie
    sprawe sporna. Byc moze na korzysc pracownika, jesli pracoawca nei mail
    ospowiedniego rozumu i dupochronu.

    Praktyka jednak pokazuje, ze to pracodawcy sa ci cwansi. I dbaja o
    wlasne interesy.

    Nie znamy tresci umowy miedzy watkotworca a jego pracodawca. Ale gdybym
    ja byl pracodawca to za sowita kase moj prawnik zrobuilby ta umowe tak,
    ze to ja bylbym nie do ruszenia....

    > w przedstawionej sytuacji pracodawca bez kodu programu nie za bardzo może
    > sobie przywłaszczyć cudzą pracę (bo moze zostać olskarżony przez pracownika
    > o kradzież programu),

    Nie bedzi enic przywlaszczal. Bo kod i program jest wlasnoscia prracodawcy.

    > jeśli pracodawcy jednak uda się wyłudzić od pracownika
    > kod programu to pracownik nie będzie już mógł udowodnić ze to on jest
    > autorem tego programu

    ROTFL, wyłudzic wlasny kod. Dobre :D