    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo działa czy nie działa wstecz?
    Date: Wed, 10 Jan 2024 17:29:43 +0100

    W dniu 10.01.2024 o 14:11, nadir pisze:

    > Jak sobie wyobrażasz znormalizowanie praw jazdy chociażby między UE,
    > Chinami i Izraelem?

    Wszystkie w UE - to miałem na myśli. A nie wszystkie na całym świecie.
    To dobry początek.

    > Każdy kraj, który jest sygnatariuszem Konwencji Wiedeńskiej lub
    > Genewskiej ma obowiązek honorować międzynarodowe prawo jazdy.

    Nie ma, jeżeli nie masz przy sobie "normalnego" prawa jazdy.

    > A ktoś twierdził, że jest inaczej?

    Tak to odebrałem.

    Wracając do sedna, po co robić międzynarodowe jeżeli ktoś porusza się
    tylko w obrębie UE?
    A skoro tak, to wspólny wzór, ujednolicenie sytemu, wiele spraw by
    uprościło.
    Nie uważam, że wspólny wzór jest większą komplikacją, niż dwadzieścia
    siedem wzorów + ewentualne wyrabianie dodatkowo załącznika
    międzynarodowego. Uważam, że wręcz przeciwnie.

    I nawet wtedy, gdy z takim ujednoliconym prawem jazdy ktoś wyjeżdża poza UE.
    Funkcjonariuszom poza UE też byłoby łatwiej znać jeden, ujednolicony
    wzór, niż dwadzieścia siedem różnych (a nawet więcej, nie chce mi się
    sprawdzać ile jest obecnie ważnych w samej tylko Polsce) z
    międzynarodowym załącznikiem.

    > No i w UE jest ujednolicony wzór, szczególnie jeżeli chodzi o dane
    > osobowe, szatę graficzną i kategorie uprawnień.

    No i fajnie.
    Dlatego nie rozumiem tej rozpaczy niektórych ludzi, że trzeba będzie
    stare plastiki zmienić na nowe. Sam mam jeszcze takie, które wygląda jak
    zalaminowany kawałek tekturki, ale żebym był jakoś emocjonalnie z nim
    związany, to raczej nie...

    > Dokumenty, to akurat najmniejszy problem, każdy z krajów UE ma różne
    > "drobne" niuanse w przepisach i ogromne w karach za ich złamanie.

    Pierwszy krok jest lepszy niż żaden.

    > Już ma, nie wszystkie i nie natychmiast, ale ma, w drugą stronę to
    > trochę gorzej działa.

    Tak więc tym bardziej warto dążyć do tego, żeby to działało w dwie
    strony tak samo. A nawet w 27 stron.

    > Ty decydujesz.

    Możesz być pewien, że jak będziesz potrzebował, to wesprę dobrym słowem.

    Pozdrawiam
    Piotr