  • Data: 2003-01-15 21:04:59
    Temat: Re: [Prawo Spoldzielcze] Mieszkania wlasnosciowe
    Od: "Andrzej i B." <a...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Jaka jest roznica praktyczna pomiedzy mieszkaniem
    > wlasnosciowym-spoldzielczym a wlasnosciowym z zalozona
    > ksiega wieczysta itp?
    > Wiem tylo tyle, ze zmienia sie wlasnosc. Ale co sie z
    > tym wiaze? Inne koszty utrzymania? Inny sposob zajecia
    > komorniczego?
    > Czy np. jezeli przemianuje mieszkanie wlasnosciowe -
    > spoldzielce na wlasnosciowe to bede inaczej rozliczany
    > w przypadku remontow budynku? Bede placil mniejsze/
    > wieksze skladki na fundusz remontowy

    Upraszczając podkreślam upraszczając spółdzielcze prawo własnościowe
    oznacza że jest ono własnością spółdzielni a ty masz do niego prawo i możesz
    dysponować nim jak by było twoją własnością. Przy mieszkaniu własnościowym
    ( nie spółdzielcze prawo własności ) występuje wyodrębniona własność
    lokalowa co oznacza że z własności spółdzielni wydziela się lokal i określa
    udziały w częściach wspólnych budynku i gruntu oraz pomieszczenia
    przynależne ( np. piwnica, komórka, garaż itp. ) Dla tak wyodrębnionej
    własności można założyć księgę wieczystą ( wcześniej mogła mieć tylko
    spółdzielnia i ewentualnie członkowie spełniający odpowiednie warunki ale
    bez udziału w gruntach itd. coś w tym rodzaju) Po przekształceniu w pełną
    własność ( wyodrębniona własność lokalowa ) możesz wystąpić ze spółdzielni
    lub pozostać. Jeśli pozostajesz to należą ci się udziały z zysków
    spółdzielni np. z najmu lokali użytkowych i innych zysków które pomniejszają
    ci czynsz. Gdy wystąpisz musisz pokryć wszystkie koszty proporcjonalnie sam
    bo spółdzielnia dalej administruje i zarządza częściami wspólnymi ale
    płacisz stosunkowo do wielkości twojego udziału w części nieruchomości do
    poniesionych kosztów na całą (członkom jeszcze odejmują od kosztów
    osiągnięte przychody ) Jeśli chodzi o fundusz remontowy to nie ulega on
    zmianie bo dla wszystkich on jest ten sam. Mogą wzrosnąć tylko koszty
    związane z zarządzaniem częścią wspólną, ale jak wspomniałem tylko w
    przypadku wystąpienia ze spółdzielnie a w związku z przekształcenia
    mieszkania.

    Andrzej