    From: mp0011 <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie pracownika
    Date: Sat, 20 Jun 2009 11:24:15 -0700 (PDT)

    Dzięki za pomoc.

    Z tego co wyczytałem, jeżeli na umowie nie mam klauzuli o innych
    czynnościach zleconych przez przełożonych
    to za każdą pracę wykonywaną poza tym co na umowie należy się
    dodatkowe wynagrodzenie i nie ma tu chyba znaczenia czy jest
    to zrobienie strony internetowej, pomalowanie piwnicy w domu szefa,
    grabienie liści na trawniku przed firmą czy choćby wymiana żarówki.
    Do tego służą między innymi umowy o dzieło?

    > ...chyba jednak, żeby uznać, iż polecenie robienia strony było poleceniem
    > służbowym i robiłeś to w ramach stosunku pracy, wtedy nie masz praw do
    > utworu.

    Uważam, że nawet jeżeli polecenie było służbowe, to to co robiłem było
    poza stosunkiem pracy, gdyż wykraczało poza umowę.

    Robiąc stronę internetową wykazałem się dodatkowymi umiejętnościami,
    które nabyłem w wolnym czasie, za swoje pieniądze (kursy) i które nie
    były wymagane na stanowisku operatora DTP.

    Każda umowa polega na tym, że za określoną pracę dostaję określone
    pieniądze.
    Nawet z klauzulą o innych czynnościach szef ma prawo jedynie zmienić
    rodzaj wykonywanej pracy
    (w razie wyższej konieczności, jeżeli nie obniży to wynagrodzenia i
    jest zgodne z moimi kwalifikacjami)
    ale nie ma prawa powiększyć mi ilości obowiązków, dodać nowych bez
    mojej pisemnej zgody i podwyższania wynagrodzenia.

    W momencie wykonywania strony miałem przyjacielskie stosunki z szefową
    i jej mężem i temat wynagrodzenia za stronę nie był poruszany,
    podobnie jak temat praw autorskich. Teraz jednak sytuacja się
    diametralnie zmieniła.

    Na podobnych zasadach wykonywałem prezentacje multimedialne (flash),
    banery internetowe, grafikę 3D, filmiki 3D itp.
    Liczyłem np. na podwyżkę, premię, awans, ale nic z tego.

    Firma postanowiła ograniczyć zatrudnienie i zwolnić prawie wszystkich
    pracowników.
    Ja, jako że nie zgodziłem się na porozumienie stron, zostałem
    poinformowany że zostanę zwolniony dyscyplinarnie.
    Powodem jest między innymi to, że nie wykonałem angielskojęzycznej
    strony dla firmy...
    Strona wprawdzie wisi na serwerze (bo ją zrobiłem od razu jak o nią
    prosiła),
    ale nie jest podłączona do głównego serwisu, gdyż szefowa nie raczyła
    przygotować projektu strony z wyborem języka.

    Dlatego teraz, jako że w poniedziałek ostatni raz mam pojawić się w
    firmie i odebrać papiery (w tym wymówienie)
    chcę przy waszej pomocy ustalić czy mam jakiekolwiek prawa do tych
    stron i na jakiej zasadzie mogę się domagać
    zapłaty za ich wykonanie i przekazanie praw autorskich, w jakiej
    wysokości i w jakim terminie od ich stworzenia.

    I proszę o rzeczowe odpowiedzi a nie teksty typu "bujaj się", "na
    starość może zrozumiesz co byłeś wart"

    Podejście typu "jeżeli szef ci płaci cokolwiek, to przez osiem godzin
    na dobę jesteś jego niewolnikiem
    i wszystko co wytworzysz, wymyślisz lub wynajdziesz należy do niego,
    niezależnie od tego co masz zapisane w umowie"
    jakoś do mnie nie przemawia.