    From: krigtopf <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa autorskie a praca w firmie
    Date: Sat, 01 Mar 2008 12:51:49 +0100

    Michal wrote:
    > Chcialbym sie od Was dowiedziec na jakiej zasadzie moge "przyznawac sie"
    > do grafik, ktore wykonuje u mojego obecnego pracodawcy? Nie ukrywam, ze
    > bylaby to znaczna czesc mojego portfolio, bo w firmie pracuje juz ponad
    > 3 lata i chcialbym je wykorzystac do promowania mojej wlasnej
    > dzialalnosci i zdobywania klientow. Dodam, ze nie podpisywalem zadnej
    > umowy lojalnosciowej, a umowa o prace zawiera jedynie to co konieczne,
    > czyli godziny pracy, miejsce pracy, stanowisko i pensje.

    Majątkowe prawa autorskie do utworów, które stworzyłeś w trakcie trwania
    stosunku pracy przeszły na pracodawcę. Dlatego nie możesz już
    wykorzystać ich w celu, w jakim zostały stworzone. Wciąż jednak jesteś
    ich autorem, w związku z czym możesz wydrukować np. folder ze swoimi
    pracami i pokazywać je klientom. Moim zdaniem dobrze byłoby podpisać te
    grafiki w ten sposób, żeby wynikało, że "zostały stworzone na potrzeby
    pracy w firmie X".

    > Czy musze o moim problemie rozmawiac z pracodawca czy moze reguluja to
    > jakies przepisy, do ktorych on i ja musimy sie zastosowac?

    Regulują to przepisy o prawie autorskim. Autorskie prawa osobiste, w tym
    prawo do autorstwa utworu, są niezbywalne.

    > Czy kazda taka grafika musi zawierac spis rzeczy, ktore ja w niej
    > zrobilem czy moze wystarczy tylko jakas notka w stylu: "Grafike wykonala
    > Firma Z i Michal T."

    Najlepiej podpisać je tak, żeby Twój wkład twórczy w powstanie danej
    grafiki był jednoznaczny.

    > Czy musi byc informacja, ze grafika zostala wykonana na sprzecie i
    > oprogramowaniu Firmy Z?

    Nie.

> [...]
    > wizualizacja sklada sie z kilku etapow, mniej wiecej takich:
    > modelowanie, nadawanie materialow, oswietlenie i montaz oraz
    > nieskonczona ilosc poprawek od klienta. Nigdy nie bylo sytuacji, ze
    > samodzilnie zajmuje sie danym projektem. Czesto robie wiekszosc z
    > powyzszych czynnosci, ale i tak zawsze szef (ktory czynnie bierze udzial
    > w pracach) stawia "kropke nad i". Oczywiscie sposrod wielu grafik przy
    > ktorych tworzeniu bralem mniejszy lub wiekszy udzial, wybralbym tylko
    > te, w ktorych rzeczywiscie zrobilem wiekszosc rzeczy.

    Mimo wszystko powinieneś zaznaczyć, że grafiki powstały we współpracy z
    resztą zespołu firmy, w której pracowałeś.

    Dodam jeszcze, że absolutnie nie możesz czerpać korzyści majątkowej z
    eksploatacji utworów, które stworzyłeś w ramach wykonywania obowiązków
    służbowych wobec byłego pracodawcy na podstawie umowy o pracę. Jedyne
    dopuszczalne rozwiązanie, które tu widzę to udostępnianie klientom tych
    grafik w celu zaprezentowania swoich możliwości. Ze szczególną uwagą
    powinieneś też podejść do rozpowszechniania ich za pośrednictwem internetu.

    Należy też wziąć pod uwagę, że niedopuszczalne jest prezentowanie
    utworów, jeśli nie zostały one wcześniej publicznie udostępnione przez
    byłego pracodawcę - tzn. np. dany utwór ma zostać po raz pierwszy
    pokazany na targach w sierpniu 2008, a Ty już teraz rozpowszechniasz go
    jako "swoją pracę w ramach działalności w firmie X".

    krigtopf