    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawa Kontrolera MPK
    Date: Mon, 24 Oct 2005 01:05:30 +0200

    Użytkownik "kovalek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:435b111e$1@news.home.net.pl...

    > No a jak już z tobą wysiedli to równie dobrze możesz sobie pójść
    gdzie
    > dusza zapragnie.
    > Nie popełniłeś żadnego wykroczenia, ani tym bardziej przestępstwa;
    więc
    > jakim prawem inny obywatel Ciebie może zatrzymać?

    Nie jest to takie proste. Zgodnie z art. 65§1 kw. ten karze podlega,
    kto wbrew obowiązkowi nie udziela właściwemu organowi państwowemu lub
    _instytucji_, upoważnionej z mocy ustawy do legitymowania, wiadomości
    lub dokumentów co do m,in, tożsamości własnej. Jeżeli jedziesz bez
    ważnego biletu, to kontroler jest przedstawicielem instytucji, która
    na mocy art. 33a.4 Prawa Przewozowego do legitymowania (oczywiście na
    warunkach i w wypadkach tam opisanych, czego chwilowo nie chce mi się
    rozwijać). W tej sytuacji odmawiając podania im tych danych
    dopuszczasz się wykroczenia, więc istnieją podstawy do tego, by Cię
    zatrzymać.

    Kluczowym tutaj jest brak definicji legitymowania w brzmieniu, które
    ograniczało by jej zastosowanie tylko i wyłącznie do Policji i innych
    państwowych organów.

    > Kwestii zatrzymania przez kontrolera MZK nie reguluje żadna ustawa.

    Ależ reguluje to art. 43 kpow, który w tym zakresie odsyła do art. 243
    kpk. Ten ostatni przepis upoważnia każdego (a więc nie tylko
    kontrolera, ale i osobę postronną) do zatrzymania sprawcy wykroczenia
    na gorącym uczynku lub w pościgu.

    > Więc
    > na upartego można jeździć bez biletu. A jak zatrzyma Cię kontroler
    > po prostu wysiadasz na najbliższym przystanku i sobie idziesz. Ale
    > praktyce jest zupełnie inaczej.

    Inaczej wygląda, bo prawo to zupełnie inaczej normuje, niż sobie
    wyobrażasz. Jedynym częstym nadużyciem kontrolerów jest wożenie
    pasażera w pojeździe do zakończenia czynności. Ponieważ sąd najwyższy
    uznał, ze są oni funkcjonariuszami publicznymi w rozumieniu prawa
    karnego, więc w tym wypadku dopuszczają się oni przestępstwa opisanego
    w art. 231 kk - nadużywają przyznane im ustawą uprawnienia.