  • Data: 2005-10-23 23:49:00
    Temat: Re: Prawa Kontrolera MPK
    Od: kam <#k...@w...pl#> szukaj wiadomości tego autora

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > lub dokumentów co do m,in, tożsamości własnej. Jeżeli jedziesz bez
    > ważnego biletu, to kontroler jest przedstawicielem instytucji, która
    > na mocy art. 33a.4 Prawa Przewozowego do legitymowania (oczywiście na
    > warunkach i w wypadkach tam opisanych, czego chwilowo nie chce mi się
    > rozwijać). W tej sytuacji odmawiając podania im tych danych
    > dopuszczasz się wykroczenia, więc istnieją podstawy do tego, by Cię
    > zatrzymać.
    >
    > Kluczowym tutaj jest brak definicji legitymowania w brzmieniu, które
    > ograniczało by jej zastosowanie tylko i wyłącznie do Policji i innych

    Z drugiej strony ustawodawca chcąc upoważnić pewne instytucje do
    legitymowania uczynił to wprost posługując się tym pojęciem. Nie ma więc
    podstaw do przyjęcia, że takie same uprawnienia nadał w prawie
    przewozowym. Gdyby chciał to uczynić, to zrobiłby to tak jak w innych
    przypadkach, dając osobie upoważnionej przez przewoźnika prawo do
    legitymowania właśnie przez określenie tego tym słowem. Inna treść
    przepisu to z reguły inne jego znaczenie. Ponadto gdyby mieli prawo do
    legitymowania, sankcjonowane dodatkowo przez przepis karny, to po co ta
    część przepisu, która daje prawo do zwracania się do organów, które
    mają, zgodnie z przepisami prawa, uprawnienia do ustalania tożsamości osób?
    Stosowanie tego przepisu kodeksu wykroczeń nie jest więc takie oczywiste.

    > Inaczej wygląda, bo prawo to zupełnie inaczej normuje, niż sobie
    > wyobrażasz. Jedynym częstym nadużyciem kontrolerów jest wożenie
    > pasażera w pojeździe do zakończenia czynności. Ponieważ sąd najwyższy
    > uznał, ze są oni funkcjonariuszami publicznymi w rozumieniu prawa
    > karnego, więc w tym wypadku dopuszczają się oni przestępstwa opisanego
    > w art. 231 kk - nadużywają przyznane im ustawą uprawnienia.

    Uznał, że są osobami pełniącymi funkcję publiczną, o których mowa w
    art.228 i 229 kk, a nie funkcjonariuszami publicznymi. Więc naciągasz :)

    KG