  • Data: 2002-08-15 08:06:24
    Temat: Re: Poręczenie dlapracodawcy
    Od: Kaizen <x...@c...sz> szukaj wiadomości tego autora

    Pięknego dnia 13 Aug 2002 17:54:14 +0200, a...@g...pl (Alten)
    zakodował:
    > Rozpoczynam pracę w nowym miejscu /sklep z art. metalowymi/
    > pracodawca jako warunek przyjęcia wymaga odemnie poręczenia
    > majątkowego do wysokości 40.000. Jak takie poręczenie powinno wyglądać czy to jest
    gdzieś zapisane w kodeksie pracy?

    Spory kawałek z KP:
    DZIAŁ PIˇTY
    ODPOWIEDZIALNO?Ć MATERIALNA PRACOWNIKÓW
    Rozdział I
    Odpowiedzialno?ć pracownika za szkodę wyrz?dzon? pracodawcy

    Art. 114. Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego
    wykonania obowi?zków pracowniczych ze swej winy wyrz?dził pracodawcy
    szkodę, ponosi odpowiedzialno?ć materialn? według zasad okre?lonych w
    przepisach niniejszego rozdziału.

    Art. 115. Pracownik ponosi odpowiedzialno?ć za szkodę w granicach
    rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne
    następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda.

    Art. 116. Pracodawca jest obowi?zany wykazać okoliczno?ci
    uzasadniaj?ce odpowiedzialno?ć pracownika oraz wysoko?ć powstałej
    szkody.

    Art. 117. Par. 1. Pracownik nie ponosi odpowiedzialno?ci za szkodę w
    takim zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniła się do
    jej powstania albo zwiększenia.
    Par. 2. Pracownik nie ponosi ryzyka zwi?zanego z działalno?ci?
    pracodawcy, a w szczególno?ci nie odpowiada za szkodę wynikł? w
    zwi?zku z działaniem w granicach dopuszczalnego ryzyka.
    Par. 3. (skre?lony).

    Art. 118. W razie wyrz?dzenia szkody przez kilku pracowników każdy z
    nich ponosi odpowiedzialno?ć za czę?ć szkody stosownie do
    przyczynienia się do niej i stopnia winy. Jeżeli nie jest możliwe
    ustalenie stopnia winy i przyczynienia się poszczególnych pracowników
    do powstania szkody, odpowiadaj? oni w czę?ciach równych.

    Art. 119. Odszkodowanie ustala się w wysoko?ci wyrz?dzonej szkody,
    jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia
    przysługuj?cego pracownikowi w dniu wyrz?dzenia szkody.

    Innymi słowy, żeby "ściągnąć" z Ciebie te pieniądze, musiałby Ci
    płacić ponad 13K PLN miesięcznie. Inna rzecz, że musi dowieść Twojej
    winy. Nie wiem o co mu chodzi. Albo próbuje Cię wyrolować i w coś
    wkopać (co mu, ze względu na powyższe paragrafy nie bardzo wyjdzie),
    albo jest tylko głupi. Powinien się ubezpieczyć, bo z ubezpieczyciela
    miałby dużo większe szanse ściągnąć jakieś pieniądze, niż z Ciebie
    (zakładając nawet, że masz 40K PLN).

    Co do samego poręczenia, to nie ma sensu, skoro nie może od Ciebie
    żadać takich pieniędzy.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775