    From: MiCHA <m...@m...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podobny problem....
    Date: Sat, 14 Jul 2007 22:44:35 +0200

    stern wrote:

    > Mógłbyś podać jakieś dowody na to, że można w polsce dziedziczyć na
    > podsawie testamentu napsanego maszynowo i tylko podpisanego.
    > Chyba, że podpisu tez nie musi być? ;)

    W zasadzie - nie musi. Przecież spadkodawca może nie być w stanie się
    podpisać. Może natomiast komuś dyktować. :-)

    Jak pisałem - taki testament byłby bardzo trudny do obronienia, ale nie
    niemożliwy. Jeśli jednak byliby świadkowie, to sądzę, że dałoby się
    sprawę przeprowadzić. Przy czym technicznie zapewne trzebaby to
    "prowadzić" jako testament "ze świadków". Jednak fakt że został on
    spisany (nawet przez osobę trzecią) byłby solidnym argumentem za tym, że
    świadkowie niczego nie pomylili przekazując go. Pamięć świadków jest
    zawodna, a papier pamięta wszystko bezbłędnie.

    Tym niemiej, zgadza się: "testament maszynowy" = "kupa problemów" +
    "marne szanse" :-)

    Oczywiście jest jeszcze jedna kwestia - czy możemy powyższe w ogóle
    nazwać "testamentem". Potocznie - oczywiście tak. Prawnie - zapewne nie.
    Jakkolwiek osoba spisująca może tego nie wiedzieć - i nazwać to
    testamentem. Niczego to rzecz jasna nie zmieni. :-)

    --
    MiCHA