    From: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podjecie dzialalnosci gospodarczej - wpis do KRS ?
    Date: Sun, 06 Oct 2002 11:10:28 +0200

    Dnia pewnego pięknego (Sat, 05 Oct 2002 10:09:03 +0200), Maddy
    <m...@e...com.pl> był(a) napisał(a):

    >W czym gorsza?

    No tak mi tlumaczono tutaj bodajże, a przynajmniej tak zrozumiałem. Że
    to odpowiednik SC, ale z pewnymi zaostrzeniami.

    >Jawna to prawdziwy podmiot gospodarczy którym s.c nie jest.

    Ale jakie to niesie plusy/minusy poza stwierdzeniem nazwewniczym?

    >Jest z założenia jest przeznaczona do prowadzenia działalnośc w większym
    >zakresie.

    Dokładnie. Jawna jest wymuszona większymi obrotami, ale jeśli nie
    trzeba, to po co?

    >Sc to foma tymczasowa - tak naprawdę przeznaczona do
    >jednorazowym przedsięwzięc kilku przedsiębiorców.

    Dobrze, to _ideologiczne_ stwierdzenie. A w prakyce jakie są różnice?

    >Sp. jawna ma cos w rodzaju osobowości prawnej.
    >Sc to tylko umow kilku osób z których każda sama musi się zarejestrować
    >jako przedsiębiorca.
    >A więc s.c. to taka niedoskonała namiastka jawnej.

    jak na razie to przyjąłem ideologiczne opisy, ale to nie jest grupa
    spólki.advocacy i chodzi mi tutaj o aspekty praktyczne, czyli w czym
    tak naprawdę, prkatycznie, jest ta SC gorsza niby. Bo konieczność
    zarejestrowania się każdego ze wspólników osobno to koszt 100zł od
    wspólnika i zaczyna być istotny przy 10 wspólnikach...

    >To może warto poczytać KSH?

    A co to jest? Jam z prawa dość cieńki i te wszystkie paragrafy do mnie
    nie trafiają. Co innego jak mi ktoś to wyjaśni na chłopski rozum.

    >Juz na pierwszy rzut ok s.j. budzi wieksze zaufanie.

    Kurcze i znów ideologicznie :-(
    Niby dlaczego jawna ma budzić większe zaufanie?
    SC jest odpowiednikiem DG tylko wielosobowej. Dlaczego dwóch
    właścicieli budzi mniejsze zaufanie w formie SC, a tych samych dwóch
    ludzi w SJ?

    >S.c. to taka forma
    >zastepcza która jakąs chora praktyką (przed wojna nie do pomyślenia!)

    Panie dzieju, za sanacji to było życie...

    >stała się forma dominującą.

    Bo jest fajna. Znam firmę o ogromnych obrotach -- do niedawna SC. Byli
    już z powodu obrotów na księgach, mogli spokojnie przejść nawet na
    ZOO, ale zostali SC. No teraz ustawa wymusiła im przejście na jawną...

    Jak dla mnie jawna nie ma sensu, choć może mi go przybliżysz. Jeśli
    mała działalność, jak moja, to SC jest idealna, a jeśli coś większego
    to jednal lepiej ZOO, bo i poważanie większe (ten Twój aspekt
    pychologiczny) niż SC czy SJ i odpowiedzialność mniejsza, co przy
    dużych projektach bywa istotne.

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

    ,,Zerwanie plomb grozi utratą gwarancji'' (c) gwarancja
    ,,A juz forma grozby w warunkach gwarancji, to ewenement'' (c) Expert