    From: "Icek" <i...@d...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podatki
    Date: Thu, 5 Aug 2010 16:45:38 +0200

    > Też nie jestem zwolennikiem nadmiernego udziału państwa w gospodarce. Ale
    > wyobraź sobie hipotetycznie, że podatku nie ma. Rozumiem, że straż
    pożarna,
    > zamiatanie chodników, schroniska dla zwierząt, naprawa dziur w asfalcie,
    > ratownictwo morskie, ochrona epidemiologiczna, wojsko itd... ma przestać
    > istnieć...? A może mają wystawiać faktury, tylko komu? A może niech będą
    > specjalne ubezpieczalnie czy fundusze, na które każdy będzie coś wpłacał?
    > Nie wiem, być może by nieco wzrosła efektywność gospodarowania na skutek
> [...]

    nie, podatki są w mojej ocenie bardzo potrzebne. Jednak ich udzial nie moze
    byc zbyt wysoki. Czemu ? Bo:
    1. zacznie oplacac sie oszukiwac
    2. nie starczy pieniedzy na cos innego po zaplaceniu podatku

    Sam procent co do zasady dzialania powoduje, ze jak wiecej zarabiasz to
    placac procentowo identyczna skladke placisz wiecej. U nas jednak trzeba
    kombinowac bo Ci "bogaci" to musza placic nieproporcjonalnie wiecej (kolejny
    prog podatkowy). Osoba bogata najczesciej zarobila na to "bogactwo". Co
    zrobi z pieniedzmi? Zamknie w piwnicy ? Nie, bedzie dalej inwestowac,
    obracac, pomnazac dajac np. kolejne miejsca pracy (praca niewolnicza
    biednego na bogatego). U nas jednak trzeba zabrac bogatemu i dac panstwu,
    ktore z tego oplaci emeryture np. dla 35 letniego bylego policjanta albo 25
    letniego policjanta na rencie z nadcisnieniem

    Panstwo generalnie marnotrawi w duzo wiekszym stopniu pieniadze niz zrobilby
    to prywatny inwestor/biznesmen czy poprostu czlowiek (sam zarzadzacy swoim).

    Podobno juz ponad 60% wydatkow budzetowych to wydatki stale wynikajace z
    ustaw pro np. gorniczych, rolniczych. Kto placi na przedwczesne emerytury ?
    Wlasnie teram my.

    Icek