eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPodatek od wyegzekwowanego przez komornika wynagrodzenia za pracę. Jak żyć? :-( › Re: Podatek od wyegzekwowanego przez komornika wynagrodzenia za pracę. Jak żyć? :-(
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 28 Apr 2014 22:54:24 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Podatek od wyegzekwowanego przez komornika wynagrodzenia za pracę. Jak
    żyć? :-(

    On Mon, 28 Apr 2014, z wrote:

    > We wniosku do sądu pracy o zaległe wynagrodzenie użyłem sformułowania "stawka
    > godzinowa x zł netto"
    > Od tego liczona dalej była ogólna suma żądania.
    > W nakazie zapłaty sąd pracy użył sformułowania: "xxx zł netto"
    > Natomiast w klauzuli wykonalności już nie pojawiło się "NETTO"
    > Teraz komornik głupio mi się tłumaczy że ponieważ nie użyto brutto/netto to
    > on musi przyjąć _brutto_ a jeśli tak to potrącić mi podatek od kwoty
    > należnego mi wynagrodzenia i wystawić PIT

    To nie jest "głupio".
    Wyrok jest wyrok i komornik nie może samowolnie go zmieniać.
    Ciekawe co byś powiedział, jakby ktoś miał wyrok "przeciw Tobie",
    przyniósł klauzulę na 10 000 zł ale zażądał wypłacenia 13 000.
    Mało, jakby nawet pojawiło się "netto" to byłby problem: przecież
    pracodawca NIE WYPŁACIŁ wynagrodzenia, prawda?
    To dlaczego ma odprowadzać zaliczkę, skoro obowiązek potrącania
    obejmuje wypłacone wynagrodzenia?

    > LUDZIEEEE!!! Kto tu jest chory?

    Samo założenie "stawki netto".
    Co to niby jest "netto", skoro różne odliczenia *mogą* przysługiwać
    albo i nie?

    > Czy wszyscy komornicy tak interpretują?

    Nie wiem, ale obawiam się że tak.

    > Jak to odkręcić? Ścigać Sąd o poprawienie dokumentów?

    Nie mam pojęcia.

    > Czy liczyć że urząd skarbowy za rok mi to zwróci.

    Nie liczyłbym.
    Co najwyżej zwróci tych ok. 19% od różnicy między wypłaconym a należnym
    (podatek "od pracy" należy się od wypłaconego), tyle, że przecież
    nie Tobie, tylko temu od kogo pobrał zawyżone zaliczki.
    *JEŚLI* je pobrał (bo prawdopodobnie nie).

    > I najlepsze. Dlaczego pracownik ma płacić podatek o opodatkowanego już
    > wynagrodzenia za pracę?

    Bo obróciłeś kota ogonem.
    Ono *nie jest* wcześniej opodatkowane!
    Strzeliłeś do własnej bramki - wynagrodzenia żąda się i egzekwuje
    *brutto*, bo skoro podatek należy się od *wypłaconego* wynagrodzenia,
    zaś pracodawca go *nie wypłacił*, to zaliczkę ma pobrać ten kto
    "wypłaca", czyli komornik, a jak nie pobierze, to ma go odprowadzić
    podatnik...

    > Tak wiem... Łatwiej wyegzekwować od biednego pracownika niż od "cfanego
    > pracodawcy"
    > Załamka :-(

    To nie tak - jakby zasadą było, że każdy dostaje brutto do ręki i sam
    płaci podatki, to wcale nic by Cię nie dziwiło.
    To co Cię dziwi, to fakt, że *o ile wypłaci wynagrodzenie*, pracodawca
    ma obowiązek *za Ciebie* zapłacić *Twoj* podatek!
    A że nie wypłacił, to obowiązuje "zasada ogólna", czyli każdy płaci
    swój podatek ZA SIEBIE. Ewentualnie potrącenia dokonuje "wypłacający".
    W tym przypadku komornik.

    pzdr, Gotfryd