    From: "czarny.swierk" <c...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Poczytalność sprawcy.
    Date: Wed, 19 Jan 2011 21:55:52 +0100

    Dnia 18-01-2011 o 22:03:27 Piotr [trzykoty] <t...@o...pl>
    napisał(a):

    > Właśnie. Tzn. czy w chwili X był w stanie właściwie rozpoznać znaczenie
    > czynu i pokierować swoim zachowaniem. Tylko tyle.

    Chwila X, to czas zdarzenia ocenianego przez sąd i biegli wypowiadają się
    co do poczytalności w tej właśnie chwili, tak mniej więcej rozumiem.

    art. 31 mówi
    § 1. Nie popełnia przestępstwa, kto, z powodu choroby psychicznej,
    upośledzenia umysłowego lub innego zakłócenia czynności psychicznych, nie
    mógł w czasie czynu rozpoznać jego znaczenia lub pokierować swoim
    postępowaniem.

    Ale jeżeli ktoś tego przestępstwa nie popełnił, teoretycznie mógł w tym
    czasie spać, pić wódkę, kochać się, prowadzić samochód, popełnić zupełnie
    inne przestępstwo, to na jakiej podstawie biegli mogą podjąć decyzję o
    zdolności rozpoznania czynu w czasie,w którym robił zupełnie co innego?

    Wcześniej myślałem, że biegli między innymi przepytują oskarżonego o same
    okoliczności popełnionego czynu. A tu wydaje się, że badają ogólny stan i
    na tej podstawie wydają opinię, czy np. 19 stycznia 2009 r o godzinie
    10-tej ktoś był zdolny do kierowania swoim postępowaniem podczas
    przestępstwa popełnionego przez inną osobę.

    pozdr. adam