    From: "Troll" <w...@d...mnie>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pobicie ??
    Date: Sat, 9 Aug 2008 15:49:30 +0200

    news:g7k4mc$ccq$5@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "NofX" <n...@p...one.pl> napisał w wiadomości

    > Nie ma znaczenia, kto pierwszy uderzył. Jak ktoś ma mnie zamiar zaatakować
    > i do tego zmierza, to nie musze czekać na peirwszy cios, by się bronić.
    > Sąd Najwyższy kilkukrotnie w tej sprawie zajmował stanowisko.

    DOKLADNIE

    Wyrok z dnia 5 II 1925 r., 337/24, RpiS 1925, z.4, s.1203
    "Napad jest obecny, gdy już sie rozpoczął lub bezpośrednio zagraża."

    Wyrok z dnia 8 X 1934 r., 1K 637/32, Zb.O. 1935, z. 4, poz. 149
    " 1. Bezpośredniość zamachu (...) istnieje od chwili rozpoczęcia ataku.
    Podnoszenie płyty, jak i nachylanie się celem podniesienia jej, może
    stanowić początek ataku, jeżeli sąd przyjąłby za uzasadnione, że spełniający
    tę czynność zamierzał, podniósłszy tę płytę, rzucić nią w oskarżonego, aby
    go uszkodzić na ciele. Jeżeli takiego zamiaru nie było, lecz obawa w tym
    kierunku byłaby uzasadnioną, należałoby zastosować przepisy o błędzie, co
    również może usprawiedliwić obronę konieczną dokonaną przez oskarżonego."

    Wyrok z dnia 2 XI 1956 r., III K 480/56, RPiE 1958, z. 1, s. 320
    "Obrona konieczna zachodzi od momentu, gdy niebezpieczeństwo napaści zagraża
    bezpośrednio, gdy z zachowania sie napastnika wynika, że napad nastąpi w
    najbliższym czasie. Napadnięty w takich okolicznościach użyć może wszelkich
    środków do odparcia napaści. Oczywiście rzeczą sądu jest zbadać, czy użyte
    przez napadniętego środki do odparcia napaści były współmierne oraz czy nie
    zachodziła niewspółczesność czasowa polegająca na przedwczesności obrony."

    Wyrok z dnia 11 XII 1978 r., II KR 266/78, OSNKW 1979, nr 6, poz. 65
    "Działanie w obronie koniecznej polega na podjęciu takiej akcji obronnej,
    jaka niezbędna jest do odparcia ataku w momencie bezpośredniego zagrożenia
    ze strony napastnika. Bezpośredniość zagrożenia wchodzi w grę również
    wówczas, gdy istnieje wysoki stopień prawdopodobieństwa, że zagrożone
    atakiem dobro zostanie zaatakowane natychmiast, w najbliższej chwili."

    Wyrok z dnia 31 III 1988 r., I KR 60/88, OSNKW 1988, nr 9-10, poz. 64
    "decyduje zachowanie się osoby atakującej w całym przebiegu zdarzenia, nie
    tylko ten fragment, który odnosi sie do momentu podjęcia akcji obronnej
    przez osobę zaatakowana."

    Wyrok z dnia 24 VII 1997 r., III KN 261/96, OSNPK 1998, nr 11, poz. 1
    "Nie sposób jednak przyjąć, jak to czyni Sąd Wojewódzki, że wtargnięcie
    pokrzywdzonych na pole uzbrojonych w widły i sprężynę przystosowaną do bicia
    nastąpiło jedynie po to, aby odeprzeć ewentualny zamach oskarżonych. Jest w
    świetle poczynionych w sprawie ustaleń faktycznych oczywiste, że zachowanie
    pokrzywdzonych nie tylko wzbudziło u oskarżonych uzasadniony w tej sytuacji
    stan zagrożenia, ale też faktycznie tego rodzaju zagrożenie stanowiło. Nie
    można zatem na tle okoliczności odmawiać oskarżonym jakiegokolwiek prawa do
    przeciwstawienia sie oczekiwanej w najbliższym czasie agresji. Tego rodzaju
    ocena prawna ich zachowania musiałaby się bowiem opierać na założeniu, że
    prawo do odparcia ataku powstaje dopiero wówczas, gdy na osobę zaatakowaną
    spadną pierwsze ciosy. Zachowanie pokrzywdzonych zostało zatem prawidłowo
    uznane przez Sąd Rejonowy za bezpośredni i bezprawny zamach w rozumieniu
    art. 22 § 1 k.k."

    http://www.zbigniewziobro.org/content/view/11/15/1/5
    /
    tu jest duzo wiecej fragmentow