  • Data: 2011-08-11 13:29:42
    Temat: Re: Płaca 5zł/h
    Od: "Massai" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    emeryt wrote:

    > sprawiedliwością społeczną jest to, że jeżeli ktoś jest gotowy do
    > pracy i z chęcią podejmuje zaoferowane zatrudnienie, nie powinien
    > żyć na skraju nędzy.

    > niewątpliwie. Jednak na większość firm tworzonych przez przeciętnych
    > ludzi nie potrzeba żadnych milionów. Na sklep spożywczy wystarczy
    > 200-300tys. zł.

    Złudne to. Wymyśl sobie jakiś biznes i spróbuj policzyć, tak dokładnie.
    Potem dolicz 30% na rzeczy których nie przewidziałeś (o ile masz dryg
    do interesów, bo jak nie to dolicz 50%).

    Naprawdę, dopiero jak przyjdzie do zakładania firmy w praktyce,
    człowiek orientuje się jakie to koszty.

    > potrzeba i 50tys. i 2 miliardy, zależy od branży, zasięgu, rozmiaru,
    > więc to trochę przedumany przykład.

    Podałem Ci prosty przykład, stosunkowo częsty, mała firma produkcyjna.

    Statystyka mówi że w naszym kraju stworzenie jednego miejsca pracy
    wymaga około 150 tysięcy pln inwestycji.

    > a bierzesz pod uwagę inflacje? te pieniądze nigdy się nie pomnożą,
    > tylko je przejesz.

    A myślisz że zysk z kapitału ulokowanego w firmie nie powinien
    uwzględniać inflacji?

    > możliwie jak najwięcej. zwróc uwagę na "możliwie". Jeżeli mam
    > zaoferować pracownikowi 5zł/h tz. że to nie jest "możliwie", ponieważ
    > chcę aby pracownik przeżył.

    No cóż, jeśli zakładasz firmę po to żeby pracownik "przeżył", to
    zamiast inwestować w firmę - po prostu rozdaj te pieniądze...

    > ponieważ 6-7 lat to stanowczo za kótki okres czasu na pełen zwrot i
    > stąd się biorą później propozycje pracy za miskę ryżu.

    Za krótki? A niby czemu? Współcześnie tak to się liczy. Duża zmienność
    rynku, duże ryzyko inwestycyjne, dziś rewolucyjny produkt - za 5-6 lat
    może okazać się zbędnym starociem i trzeba będzie znowu inwestować w
    zmianę produkcji.

    W branży internetowej na ten przykład czas zwrotu liczy się maks 3 lata
    - bo tu jeszcze większa zmienność.
    Przykład facebooka - boom i zarobki dla nich przyszły jakieś 2 lata
    temu, i już się zaczyna sypać powoli, moda mija.
    Nasza-klasa - to samo. 2 lata boomu.

    Wyobraź sobie że mamy rok 1990, masz kasę i masz propozycję wejścia
    jako udziałowiec w firmie produkującej pagery. Na ile policzyłbyś czas
    zwrotu?
    Teraz już wiadomo że po 8 latach Twój towar poszedł na śmietnik, a
    firma i linie produkcyjne są warte grosze.

    I teraz wyobraź sobie że mamy rok 2011 i masz propozycję wejścia jako
    wspólnik do firmy produkującej telefony komórkowe. Ile zaryzykujesz że
    komórki w ciągu 10 lat nie skończą tak jak pagery?

    > Akurat tak po branży, amortyzację elektrowni tradycyjnej zakłada się
    > na około 25-30lat.

    Wiedziałem że wyjedziesz z tymi elektrowniami. To bardzo specyficzna
    branża, o niewielkiej zmienności i pewnym rosnącym popycie. Rządzi się
    własnymi prawami.

    > Amortyzację elektrowni wiatrowej na 7-8 - i
    > między innymi dlatego, energia elektryczna wytworzona przez
    > elektrownie wiatrowe jest tak strasznie droga.

    Ale tej amortyzacji nie liczy się na 7-8 lat ŻEBY energia wytworzona
    była strasznie droga, tylko dlatego że zwyczajnie trwałość elektrowni
    jest niska.

    Owszem, w pewnym stopniu ma znaczenie koniunktura sztucznie napędzona
    dyrektywami unijnymi.

    > no tu akurat przy 3mln inwestycji, wynagrodzenie na poziomie 10k
    > brutto to nie jest szał,

    10k dla managera zarządzającego firmą z np. 20 pracownikami to nie jest
    aż tak mało. Jakbym szukał takiej pracy, taką ofertą bym nie pogardził.

    Te 10k to wynagrodzenie za samo zarządzanie firmą.

    > więc chyba podajesz trochę wyssany z palca
    > przykład. Sam przeliczyłeś że na lokatach dostał byś 12k, wiec chyba
    > coś nie teges z obliczeniami i nie bardzo wierzę, ze podajesz
    > przykład z życia.

    > tego nie wiem, nigdy nie operowałem takimi kwotami, jam prosty człek.

    No to sobie wyobraź że wygrałeś w totka te 3 mln i masz dwie opcje:
    - bez ryzyka sobie w miarę wygonie żyć za 12k miesięcznie, opieprzając
    się
    - włożyć wszystko w firmę i zaryzykować że wszystko stracisz, harując
    jak wół (szczególnie w początkowym okresie).

    --
    Pozdro
    Massai