  • Data: 2011-08-15 08:59:17
    Temat: Re: Płaca 5zł/h
    Od: "emeryt" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Dziwne, że najprostsze rozwiązania (zaprzestanie zatrudniania,
    > przeniesienie się na inne rynki = wzrost bezrobocia), nie przyjdą Ci do
    > głowy, Danusiu.

    W mojej opinii, trochę masz racji, trochę nie.
    Owszem, duże firmy mogą przenieść produkcję w inne miejsca.
    Jeżeli tylko płaca minimalna miała by decydować, to uzsadnione wydawaje
    się, przeniesienie koncernów do najbiedniejszych krajów, gdzie ludzie
    pracują za dolara cały tydzień - ten $1 jest wydumany, chodzi mi o idee,
    pracy za skrajnie niskie pieniądze. Owszem wiele firm przenoszonych jest do
    Azji, ale IMHO całego przemysłu tam nie przesniesiesz - jest jeszcze koleny
    aspekt, jakość produkcji.
    Jednak to wydaje się nie być czarno-białe.

    Weźmy np. DELLa - duży koncern do niedawna produkujący na terenie
    Irlandii obecnie przenoszony/przeniesiony - nie śledziłem losów - do Polski.

    Jakoś przez wiele lat w Irlandii udało się zatrzymać tą firmę. Mieli
    ulgi podatkowe a jednak minimalne wynagrodzenie w tym kraju należy
    do jednego z najwyższych w europie.
    Tak, że kwestia minimalnej płacy, zapewne jest tutaj ważna, jednak wydaje
    się, że nie tutaj leży główny problem.

    W moim przekonaniu, najważniejsze jest zminimalizowanie podatków
    płaconych przez pracodawców/koncerny na rzecz podniesienia płacy
    minimalnej. Państwo i tak dostanie w podatkach, część tych "straconych"
    pieniędzy, właśnie od pracowników - dodatkowo odciąży się budżet Państwa
    redukcją wypłat świadczeń przedemerytalnych (zdrowy psychicznie człowiek,
    mając
    w miarę stabilną pracę i w miarę godne pieniądze, nie będzie chciał
    rezygnować
    z pracy zawodowej, nawet jeżeli może iść na wcześniejsze świadczenia
    przedemerytalne),
    "rentowych", zasiłki dla bezrobotnych, no i pomocy socjalnej.

    Pozdrawiam
    E.