    From: p...@g...pl (Piotr Dembiński)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pirackie oprogramowanie
    Date: Fri, 27 May 2005 18:24:58 +0200

    poreba <d...@p...com> writes:

    > p...@g...pl (Piotr Dembiński) niebacznie popelnil

    > Bezpśredniego przymusu używania Płatnika do wyliczeń, dokumnetacji
    > i co tam można w nim jeszcze robić, faktycznie nie ma.

    Ale de facto przymus jest.

    > Ale jest już państwowy przymus wysyłki dokumentów do ZUS
    > w określonym formacie + protokół = algorytm szyfrowania,
    > który tylko Płatnik obsługuje. A ZUS odmawia udostępnienia
    > powyższych.

    IMO powinno być dokładnie odwrotnie: instytucja państwowa powinna
    udostępnić specyfikację formatu danych, na podstawie której niezależne
    firmy tworzyłyby oprogramowanie dla użytkowników końcowych.

    Uzupełnieniem takiej specyfikacji mogłaby być implementacja
    referencyjna realizującego ją programu komputerowego.

    Oczywiście w takim przypadku implementacja referencyjna powinna
    być udostępniany wraz z kodem źródłowym.

    > Prokom i wtyki "ony gupie to nie som", przymus wprowadzili
    > niejako naokoło.

    > Jesteś pewien? Nie chcę wnikać w szczegóły techniczne.

    Jestem pewien. Chociaż mogę się mylić :)

    > IMHO problemów gdyby tylko udostępnili te dane, dzięki którym ich
    > serwery są w stanie łyknąć bez czkawki wysyłane dane, starczyłoby.

    Po zaimplementowaniu odpowiednich dyrektyw i standardów UE sytuacja
    powinna zmienić się na lepsze -- państwa unijne dążą właśnie do
    neutralności technologicznej i bazowania na otwartych standardach
    (w tym na oprogramowaniu udostępnianym wraz z kodem źródłowym).

    Tak swoją drogą, to moim zdaniem kod źródłowy całości oprogramowania
    zamawianego przez instytucje państwowe (za pieniądze podatników)
    powinien być powszechnie dostępny -- nie tylko ze względu na uczciwość
    względem obywateli, ale również ze względu na bezpieczeństwo państwowe
    (open source znaczy zwykle 'mniej błędów', co się przekłada
    na zwiększone bezpieczeństwo).

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl