  • Data: 2005-10-17 12:18:30
    Temat: Re: Pielęgniarki i fotograf
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie> napisał w wiadomości
    news:267decddfb250d29432ff2609437d79c@news.home.net.
    pl...

    > Nie złość się ale ja takiego zdania tam nie widzę.

    Powaznie??

    > I chyba naprawdę mało wiesz o fotografii - jest jeszcze solaryzacja, guma
    > arabska, itp. techniki.

    Dobrze, wiec idzmy dalej:

    Art. 2. 1. Opracowanie cudzego utworu, w szczególności tłumaczenie,
    przeróbka, adaptacja, jest przedmiotem prawa autorskiego bez uszczerbku dla
    prawa do utworu pierwotnego.
    2. Rozporządzanie i korzystanie z opracowania zależy od zezwolenia twórcy
    utworu pierwotnego (prawo zależne), chyba że autorskie prawa majątkowe do
    utworu pierwotnego wygasły.
    3. Twórca utworu pierwotnego może cofnąć zezwolenie, jeżeli w ciągu pięciu
    lat od jego udzielenia opracowanie nie zostało rozpowszechnione. Wypłacone
    twórcy wynagrodzenie nie podlega zwrotowi.
    4. Za opracowanie nie uważa się utworu, który powstał w wyniku inspiracji
    cudzym utworem.
    5. Na egzemplarzach opracowania należy wymienić twórcę i tytuł utworu
    pierwotnego.

    Art. 6. W rozumieniu ustawy:
    1) utworem opublikowanym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został
    zwielokrotniony i którego egzemplarze zostały udostępnione publicznie,
    2) opublikowaniem równoczesnym utworu jest opublikowanie utworu na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą w okresie trzydziestu dni
    od jego pierwszej publikacji,
    3) utworem rozpowszechnionym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został
    udostępniony publicznie.

    Art. 9. 1. Współtwórcom przysługuje prawo autorskie wspólnie. Domniemywa
    się, że wielkości udziałów są równe. Każdy ze współtwórców może żądać
    określenia wielkości udziałów przez sąd, na podstawie wkładów pracy
    twórczej.
    2. Każdy ze współtwórców może wykonywać prawo autorskie do swojej części
    utworu mającej samodzielne znaczenie, bez uszczerbku dla praw pozostałych
    współtwórców.
    3. Do wykonywania prawa autorskiego do całości utworu potrzebna jest zgoda
    wszystkich współtwórców. W przypadku braku takiej zgody każdy ze
    współtwórców może żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeka
    uwzględniając interesy wszystkich współtwórców.
    4. Każdy ze współtwórców może dochodzić roszczeń z tytułu naruszenia prawa
    autorskiego do całości utworu. Uzyskane świadczenie przypada wszystkim
    współtwórcom, stosownie do wielkości ich udziałów.
    5. Do autorskich praw majątkowych przysługujących współtwórcom stosuje się
    odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o współwłasności w częściach
    ułamkowych.

    Art. 50. Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności:
    1) utrwalenie,
    2) zwielokrotnienie określoną techniką,
    3) wprowadzenie do obrotu,
    4) wprowadzenie do pamięci komputera,
    5) publiczne wykonanie albo publiczne odtworzenie,
    6) wystawienie,
    7) wyświetlenie,
    8) najem,
    9) dzierżawa,
    10) nadanie za pomocą wizji lub fonii przewodowej albo bezprzewodowej przez
    stację naziemną,
    11) nadanie za pośrednictwem satelity,
    12) równoczesne i integralne nadanie utworu nadawanego przez inną
    organizację radiową lub telewizyjną.

    Art. 51. 1. Wprowadzeniem do obrotu jest przeniesienie własności egzemplarza
    utworu dokonane przez uprawnionego lub inne rozporządzenie egzemplarzem
    dokonane za jego zezwoleniem.
    2. Po wprowadzeniu do obrotu, dalszy obrót egzemplarzami utworu nie narusza
    praw autorskich, z zastrzeżeniem przepisu Art. 50 pkt 8 i 9.
    3. Nie stanowi naruszenia autorskich praw majątkowych import egzemplarzy
    wprowadzonych do obrotu na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita
    Polska zawarła umowę o utworzeniu strefy wolnego handlu.

    Jacek