  • Data: 2006-01-29 13:34:25
    Temat: Re: Petarda w szkole
    Od: Roman <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 29 Jan 2006 12:29:54 +0000 (UTC), Tomasz Trystula napisał(a) w
    wiadomości: <news:dricg0$2k28$1@alfa.ceti.pl>

    > Jasne, ze harcerstwo istnieje, jednak jak to sie ma powszechnego systemu
    > oswiaty? Nijak, jestes w szkole i podlegasz zasadom panujacym tam, nie
    > zasadom panujacym w harcerstwie.

    Metodyka harcerska jest częścią nauk pedagogicznych, a skoro tak, to patrz
    art. 12. ust. 2. kn.

    > Widzisz, pewnie ciagle niektorzy wychowuja swoje dzieci przez prace, lecz znowu
    > jak to sie ma do powszechnego systemu oswiaty?

    Ano tak, że zakładowa piecza wychowawcza, a właściwie każda opieka
    sprawowana nad cudzym dzieckiem, musi być wzorowana na opiece występującej
    normalnie w rodzinach (za: J. Homplewicz "Polskie prawo szkolne.
    Zagadnienia podstawowe").

    > Zakres srodkow, jakich moze uzywac rodzic jest znacznie szerszy od tych dozwolonych
    > nauczycielom.

    Znacznie szerszy? Rodzicom dochodzi jeszcze możliwość stosowania kar
    cielesnych na zasadzie kontratypu karcenia małoletnich. I tyle.

    > Moze wychowywanie przez prace jest nadal mocno podkreslane w etyce
    > protestanckiej, doktrynie skautingu i polskiej tradycji. Ja sie pytam i
    > co z tego?

    To z tego, że na etyce opiera się tez pedagogika, która jest jednym ze
    źródeł prawa oświatowego.

    > Szkola jest regulowana przez powszechnie obowiazujace w Polsce
    > prawo, nie etyke protestancka, doktryne skautingu, ani polska tradycj?.

    Dwa są podstawowe kryteria oceny pracy nauczyciela: zgodność z
    obowiązującymi przepisami prawa oraz celowość (funkcjonalność) pedagogiczna
    (za: J. Homplewicz "Polskie prawo szkolne. Zagadnienia podstawowe").
    Poza tym wykładnia samych przepisów prawa dotyczących opieki nad dzieckiem
    (własnym lub cudzym) w duzym stopniu opiera się na naukach takich jak:
    etyka, teoria wychowania itp.

    > Dobrze. Jak chcesz wychowywac mlodziez w poszanowaniu Konstytucji,
    > jezeli lamiesz jej postanowienia?
    > Hint -> Art. 31.

    Nie widzę łamania Konstytucji. Musisz to bardziej dojaśnić, co masz na
    mysli.

    --
    Obowiązki i prawa ucznia - forum dyskusyjne:
    zaprasza: