    From: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: POZWY O ODSZKODOWANIA - NIEHUMANITARNE WARUNKI W ARESZTACH
    Date: Sat, 30 Oct 2004 18:11:11 +0200

    Dnia Sat, 30 Oct 2004 13:44:45 +0200, Artur Ch. <s...@r...pbz>
    napisał:

    > Czyli w "niskich" instancjach mogą wydawać wyroki ludzie o małych
    > umiejętnościach, kwalifikacjach?
    > I jeżeli skazany odwoła sie do wyższej instancji to dobrze, może trafi na
    > kompetentnego sędziego. A jeżeli się nie odwoła, to jego pech?

    Tu nie chodzi ani o umiejętności ani o kwalifikacje. Wyrokowanie nie
    polega na prostym przyłożeniu faktów do prawa, najpierw te fakty trzeba
    ustalić, a to jest seria trudnych decyzji - dać wiarę świadkowi czy nie?
    Sędzia jest tylko człowiekiem, ma określone poglądy i przekonania, może
    się mylić, dlatego zawsze jest mozliwość by prosić o ponowne rozwazenie
    sprawy w szerszym gronie

    > Można będzie wykonać kolejną operację, urządzenie np. naprawić ;)

    Widzę, że się nie rozumiemy.

    > Ale decyzje podejmuje i wydaje ....... kto wydaje? mury budynku sądowego?
    > Sędzia, który jest "przedłużeniem" "ramieniem" sądu.
    > Tak jak murarz używa kielni do murowania tak wyroki wydają sędziowie - i
    > to jest czynnik ludzki.
    > Czy za krzywo wymurowany mur będziesz winił przedmiotowa kielnię czy też
    > murarza który ta kielnia pracował?

    Chodziło mi o to, ze nie sędzia wydaje wyrok tylko sąd, więc nie sędzia
    ponosi za niego odpowiedzialność.

    > Czyli określenie że "wszelkie wątpliwości dowodowe są tłumaczone na
    > korzyść oskarżonego" jest tylko mitem medialnym czy tez ma to praktyczne
    > zastosowanie i jest "używane" w polskim sądownictwie?
    >
    > Ty byś tego twojego bohatera skazał? Skoro nie ma *pewnych* dowodów co do
    > jego winy????
    > Boże, życzę sobie i innym byś nie wykonywał zawodu sędziego ani teraz
    > ani w przyszłości.

    A więc uniewinniasz faceta? Bo nie ma pewnych dowodów jego winy? A jakie
    to są "pewne dowody"? Ale zostawmy to.

    A teraz wyobraź sobie ze uniewinniłeś faceta. Facet wychodzi z sądu jako
    wolny człowiek i tego samego dnia gwałci i morduje 15-letnią dziewczynę.
    Potrafisz przejść nad tym do porządku dziennego? Po tym gdy tłum i
    dziennikarze napiętnują cie jako niedouczonego nieudacznika i mordercę?

    A może z drugiej strony? Wyobraź sobie, że ktoś zgwałcił twoją 15-letnią
    córkę. Siedzisz na sali, a tam zapada wyrok uniewinniający "bo nie było
    pewnych" dowodów winy, wszak świadkowie mogli się mylić, a ślady butów
    mogły zostać pozostawione wcześniejk, a to, że oskarzonego widziano w
    pobliżu to zbieg okoliczności. No i co teraz?

    --
    Falkenstein