  • Data: 2011-07-25 20:56:28
    Temat: Re: Oświadczenie zamiast zaświadczenia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 25 Jul 2011, jk1 wrote:

    > Czy po zmianie prawa czyli osoba może zamiast dostarczenia
    > tych dwóch zaświadczeń wypisać Oświadczenie i je przedłożyć w PUP?

    Tylko o ile dość dobrze się orientuje w przepisach i jest PEWNA,
    że nie ma żadnego przepisu rangi ustawy nakazującej przedłożyć
    określony dokument urzędowy.
    Może to być nieprzyjemne jeśli jednocześnie się myli i przekroczy
    terminy.
    Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie złożenia żądania wskazania
    podstawy prawnej dla żądania złożenia dokumentów. [1]
    Do tego dochodzi haczyk: nieraz już bywało, że takie "obowiązki"
    były nałożone rozporządzeniem. Takie postępowanie ministrów jest
    oczywiście bezprawne, i wiele spraw przed NSA (głównie podatkowych)
    kończyło się tak, że NSA stwierdzał bezprawność po czym minister
    wnioskował o zmianę w ustawie :P
    Ale... ale to już oznacza poważną walkę i na ogół wygrywane było
    przez firmy ze sztabem prawników. Więc jak panienka z okienka
    pokaże Ci zapis w rozporządzeniu, to *w zasadzie* wiesz że
    prawdopodobnie jest niekonstytucyjny... tylko co z tego.

    > Pani obsługująca powiedziała mi,że nigdy nie zgodzi się na formę
    > oświadczenia gdyż w tym przypadku w grę wchodzą pieniądze,

    Powinna wskazać podstawę prawną.
    TEORETYCZNIE, jeśli tego nie zrobi, a w wyniku bezprawnej odmowy
    poniesiesz szkodę, podpada pod KK 231 KK.
    Problem będzie jeśli jednak ustawa (jakaś) nakazuje doniesienie
    "papierka", bo winny wszystkiego będzie petent. I jeszcze do
    tego nękał funkcjonariusza :P

    > czy ma rację

    Nie wiem.
    Trzeba by, jak rzekłem wyżej, mieć dobre rozeznanie w ustawach
    dotyczących "tematu".
    I w tym cały sęk.
    Dlatego - [1] - wydaje mi się, że nie zawadzi złożyć NA PIŚMIE
    takiego żądania. Urząd będzie musiał sobie przemyśleć co by
    tu odpowiedzieć (wiem co wymyślą - że na piśmie nie ma opłaty
    skarbowej :P)

    pzdr, Gotfryd