    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Osoby uprawnione do wgladu w dane medyczne
    Date: Wed, 29 Dec 2010 13:55:05 +0000 (UTC)

    Q wrote:

    > A jakies konkrety? (przepis, paragraf)
    >
    > Pytalem, bo nie moge doszukac sie konkretow w internecie
    > a tak na chlopski rozum, to nie podobaloby mi sie,
    > ze kolezanki z pokoju obok wiedza, ze niedawno leczylem kile ;).
    >
    > PS
    > Szefa informatyki owego szpitala napisal,
    > ze to zgodne z prawem - chyba ze ktos uzyje takich
    > poufnych medycznych danych przeciwko mnie.
    > Powaga :).

    Szef informatyki prosi się o kłopoty. Najwyraźniej system informatyczny
    którego używają - nie jest bezpieczny.

    Powiem Ci jak to u nas wygląda:
    Przychodzi pacjent, na izbie zakładają mu kartę. Jak go przejmuję, jego
    karta wchodzi do "mojej" puli. Automatycznie uzyskuję dostęp do innych
    danych zgormadzonych w systemie podpiętych zdaje się peselem do danego
    pacjenta (poprzednie pobyty, wyniki dotychczasowych badań, obrazówka
    stara i bieżąca).

    Dostęp do niej mam ja, mój przełożony, jego zastępca oraz lekarze
    dyżurni (z czterogodzinnym gapem, tzn. przez 4h przed i po dyżurze mają
    dostęp), plus osoby którym któraś z powyższych nada tymczasowe
    uprawnienia (system pozwala na maksymalnie 48h tymczasowych, zdaje się
    że te 48h jest niezgodne z założeniami, że za długo). Po zaplanowaniu
    zabiegu automatycznie dostęp do czasu zabiegu +48h uzyskuje asysta,
    szef bloku, szef anestezjologów, anestezjolog przypisany przez szefa
    oraz szef popu (który może przydzielić komuś z popu).
    Po zamówieniu konsultacji - dostęp dostaje szef oddziału z którego chcę
    konsultację i on przypisuje konkretnego konsultanta, jeśli w systemie
    nie jest dla oddziału przypisany standardowy (ale wszyscy mają
    "ulubionych), albo standardowy się urlopuje.

    Administracja szpitala (dokładniej nadzór medyczny) ma dodatkowo
    możliwość awaryjnego "przejęcia" karty i przypisania komuś innemu.

    Co ciekawe - admin systemu się czasem wścieka że też nie ma dostępu, a
    coś tam od niego chcą żeby zresetował, bo system jak to system, czasem
    coś ktoś pomyli i trzeba "odzyskać" kartę bez angażowania administracji.

    Dodatkowo ordynatorzy mają stały dostęp do archiwum, czyli do
    wszystkich zgromadzonych danych, ale żeby z tego skorzystać muszą
    każdorazowo uzasadniać czesanie bazy np. potrzebami szkoleniowymi,
    naukowymi itp.
    Ale wtedy dane wyskakują okrojone, tzn. bez personaliów, adresów.
    Maja też dodatkowy dostęp superusera, ale każde użycie musi być
    pisemnie i obszernie uzasadnione - używa się tego w ekstremalnych
    sytuacjach gdy trzeba powiadomić pacjenta o wykrytym problemie już po
    wypisie.

    Nie znam szczegółów jak ruch chorych się w tym porusza, ale zdaje się
    oni mają dostęp do danych osobowych, a do medycznych - bardzo
    ograniczony, tylko afaik jednostka chorobowa.

    --
    Pozdro
    Massai