    From: "Wojciech \"Spook\" Sura" <spook.no@unwanted_mail.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Oprogramowanie - legalnosc
    Date: Sat, 16 Dec 2006 21:45:44 +0100

    Maluch wrote:
    > Wszystko gra. Prawo autorskie zabrania kopiowania programów dla dla
    > własnych potrzeb. Natomiast licencja eula często i gęsto zezwala
    > zrobić kopię dla potrzeby o jakiej piszesz. Zdarza się, że producenci
    > wymieniają zniszczony nośnik. Można np. Windows zainstalować z innego
    > nośnika zawierającego te same oprogr., tu najważniejszy jest cd-key.

    Mylisz się. Dzwoniłem w tej sprawie do MS Polska z zapytaniem, czy
    zainstalowanie systemu z kopii oryginalnej płyty (przy czym mówię tu o jak
    najbardziej legalnym jego użytkownaniu et caetera - różnica była tylko taka,
    że system był instalowany z kopii, nie zaś z oryginału) - pani
    odpowiedziała, że kategorycznie nie wolno mi kopiować tej płyty, bo będę
    miał duplikat. Na moje zdziwienie, że przecież mogę zrobić kopię zapasową
    pani odpowiedziała, że tak, ale "tylko jeśli będzie ona niezbędna".
    Należałoby zatem wnioskować, że system zainstalowany ze skopiowanej płyty
    jest nielegalny (abstrahując od faktu, że najprawdopodobniej nawet genialni
    panowie, co to GNU uznają za płatne oprogramowanie nie będą w stanie tego
    stwierdzić).

    > Jeżeli nie złamiesz zasad wykupionej licencji, to nie może się nic
    > zdelegalizować ani złamać.

    Tak należałoby wnioskować - jeśli wydam pieniądze i kupię program to (do
    cholery) wydałem pieniądze i kupiłem program, więc jestem jego właścicielem.

    Martwi mnie natomiast fakt, że słyszę często o tym, że przeczy się jednej z
    najbardziej podstawowych zasad prawa: prawniczego domniemania niewinności
    ("Jesteś niewinny dopóki _NIE UDOWODNIĄ_ Ci winy"). Paranoją jest dla mnie
    taki fakt - to tak, jakbym wszedł do sąsiada i powiedział: proszę udowodnić,
    że to Pan kupił ten stół, inaczej zostanie Pan uznany winnym jego kradzieży.

    Nawiasem mówiąc: czy ktoś bardziej wykształcony w prawie ode mnie (powyższą
    zasadę znam z lekcji historii w liceum) mógłby wskazać mi jej wierne
    odzwierciedlenie w polskich kodeksach? O ile takie istnieje, naturalnie.

    Pozdrawiam -- Spook.

    --
    ! ._______. Warning: Lucida Console sig! //) !
    ! || spk || www.spook.freshsite.pl / _ """*!