eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoOpłaty likwidacyjne w AEGON i im podobnych - przez pierwsze 2 lata zabierają 99% wpłaconych pieniędzy... › Re: Opłaty likwidacyjne w AEGON i im podobnych - przez pierwsze 2 lata zabierają 99% wpłaconych pieniędzy...
    From: darr_d1 <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Opłaty likwidacyjne w AEGON i im podobnych - przez pierwsze 2 lata
    zabierają 99% wpłaconych pieniędzy...
    Date: Thu, 17 Feb 2011 03:57:09 -0800 (PST)

    On 17 Lut, 09:46, BK <b...@g...com> wrote:

    > Trudno tak kategorycznie coś z góry oceniać, ale warto pamiętać, że
    > jak się zawiera umowę na dlugie terminy to ma to swoje konsekwencje.
    > Nie mozna miec pozniej pretensji, ze gnoje i zlodzieje. Taka umowe sie
    > podpisalo i juz. Przeciez z drugiej strony tez ktos na te srodki w tym
    > okresie liczl - i podejmowal jakies dzialania biznesowe z tym
    > zaiwazane.

    Nie chodzi o to, że gnoje i złodzieje w dosłownym znaczeniu. Choć nie
    przeczę, pobieranie tak wysokich opłat uważam za nie do końca uczciwe.

    Chodzi mi jedynie o możliwość wycofania swoich pieniędzy z takiego
    funduszu. Pomijając już nawet fakt, jak sugerowali przedmówcy, czy to
    oszczędności całego życia, czy umowę się czytało czy nie, czy się
    wiedziało co się podpisywało. Opłaty są rażąco wysokie, a te
    towarzystwa (zapewne, a jakże!) są w stanie udowodnić, że takie muszą
    być. Tyle, że taki na przykład bank też ponosi spore koszty, a jednak
    nie odbiera swoim klientom ich pieniędzy.

    Żeby było ciekawiej, wyczytałem gdzieś stwierdzenie AEGON-u, że opłaty
    likwidacyjne mają charakter zaporowy. Acha, czyli oni chronią klienta
    przed nim samym, aby zbyt wcześnie nie wycofał swoich środków,
    ponosząc przez to stratę. Natomiast przy dłuższym okresie inwestowania
    te pieniądze tak czy inaczej na siebie zarobią.
    Tylko że gdy klient mimo wszystko wycofa te środki ze stratą,
    powiedzmy 50%, to kto się bogaci, no kto?
    Pół biedy, jeśli jest to 50% od 10000zł (choć to też niemała kwota). A
    co jeżeli ktoś wpłacał przez 5 lat nie po 2000zł, a po 20000zł? To już
    jest "koszt" klienta w wysokości 50000zł.

    Z tego co wiem (nie znam szczegółów) w kilku krajach UE zostało
    zabronione pobieranie przez towarzystwa finansowe (ubezpieczeniowe)
    opłat likwidacyjnych na poziomie kilkudziesięciu procent. W Polsce
    jednak nikt nic z tym nie robi, a UOKiK umywa ręce. Dlaczego tam się
    za to wzięli, a u nas jeszcze nie?

    Tak czy inaczej, dziękuję wszystkim za wypowiedzi.