    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Okupant ważniejszy od górnika
    Date: Sun, 9 Nov 2003 12:18:49 +0100

    Użytkownik "Flashi" <f...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:bol18k$1vj$1@korweta.task.gda.pl...

    > Akurat o gornictwie wiem zapewne wiecej niz jakis tam urzednik zajmujacy
    sie
    > gornictwem w wawie ... chociazby przez to ze mieszkam na Slasku i praca na
    > kopalni obca mi nie jest.

    No tak. Czyli wlaczysz o swoje interesy. To się nie zrozumiemy, bo mi
    bardziej leży na sercu dobro kraju, niż dobro paru zdziczałych węglokopów. I
    nie jest to pusta retoryka - widziałem Twoich kolegów w akcji i normalnego
    cywilizowanego człowieka zgroza bierze za gardło jak na tę dzicz patrzy.

    > dobra to moze ja inaczej :)
    > jesli pl wydobywa okolo 100mln t wegla ... no ale dobra mamy wydobywac
    tylko
    > 70 ...

    Owszem. Należy doprowadzić do przeciecie się krzywych popytu i podaży ma
    takim poziomie, który umożliwia egzystencje podmiotów produkujących dany
    towar. Jeśli jest ich zbyt duzo to następuje nierównowaga po stronie popytu
    i nie dość, że każda tona jest wydobywana ze stratą, to jeszcze nadmiar
    węgla na rynku dodatkowo obniża cenę. Szkoda, że w szkołach górniczych ( i
    innych ) nie wykładaja podstaw ekonomii.

    > kopalnia wegiel sprzedaje na zewnatrz za okolo 200 zl ... z tej sprzedazy
    > jesli sie nie myle sciagane jest 22% Vatu ...

    Z kogo? Z kopalni? VAT płacony jest, jako podatek "od konsumpcji" przez
    ostatecznego nabywce. To, że kopalnia jest podatnikiem zasłania fakt, że
    fizycznie dopłacić te 22% muszą nabywcy - po prostu jest o 22% droższy.

    > czyli z kazdej tony wegla kopalnie oddaja 44zl dla panstwa ...

    Nie kopalnie, a nabywcy, czyli summa sumarum po wszystkich meandrach obiegu
    konsumenci energii, czyli MY. Czyli NIE ZALICZAMY.

    > wychodzi cos kolo 1.5-2mld zl... (powiedzmy ze z tego placone jest okolo
    > 75-90% (jedne kopalnie placa inne zabijane sa innymi kosztami)

    O - i tu jest naciągnięcie nr. 1. Ja w fakturze za energie VAT płacę, a
    kopalnie nie.

    Naciągają mnie w ten sposób i oszukuja budżet. Normalne firmy za to idą nie
    dość, że do likwidacji, to jeszcze ich szefowie mogą iść dopierdla. Si si -
    ale górnictwa to nie dotyczy, bo jesteśmu świętą krową socjalistycznej
    gospodarki. Nie ma już scojalizmu mówicie? Nic nie szkodzi - mamy kilofy,
    mutry i koktaile mołotowa i wprowadzimy socjalizm z powrotem. Przynajmneij
    jeśli chodzi o nas.

    > Do tego doliczcie wszelkie oplaty srodowiskowe...
    > Dlaczego to kopalnia nie moze zajac sie przerobka pod powierzchnia za co
    nie
    > musiala byc odporowadzana oplata srodowiskoa ?

    A ja wiem? Powiedz mi czemu? Pewnie ja i reszta podatników jej to
    nakazaliśmy, żeby móc więcej do nich dopłacać.

    > okolo 1mld zl

    A gdzie jest płacona ta opłata? Do budżetu?

    > Doliczcie do tego takze oplaty za uzytkowanie gruntu gminnego, ktory
    > kopalnie musza placic bo nie beda mogly fedrowac. okolo 2mld w skali roku

    Dobrze, że sam wspominasz, że do budżetu GMINNEGO. A więc - SLĄSKIEGO. Ja
    nic z tego nie mam. Poza tym gmina może chyba zaniechac poboru, czemu się
    czepjają? Może uwazaję, że prawo powinno dotyczyć wszystkich jednakowo i nie
    chcą uznać "wiodącej roli górnictwa"? Hmm....

    A więc - NIE UZNAJEMY.

    > Nastepnym kosztem ktory no coz by tu nie mowic jest wina samych kopalni :)
    > to koszty remontow budynkow po szkodach gorniczych ... okolo 1mld zl
    chociaz
    > to teraz ciezko sie sciaga...

    Sam widzisz - NIE UZNAJEMY.

    > Oplaty jakie sa ciagniete z gornictwa to takze: oplata za przewoz wegla
    PKP
    > okolo 2.5-3 mld zlotych w skali roku. Dlaczego to kopalnie maja
    > dofinansowywac PKP jednymi z najwyzszych kosztow transportu ? Dlaczego
    > taniej jest samochodem nad morze niz pociagiem ?

    Jak to "dofinansować" i jak to, na Boga, "dlaczego"?!?!?!? Uważasz, że
    górnictwo powinno nie płacić za usługi, z których korzysta?!?!? Jak można
    twierdzić, że opłata za przewóz towarów jest jakims niesprawiedliwym
    obciążeniem i to jeszcze sugerujesz, że "parapodatkowym".

    Za usługi trzeba płacić i nie słyszałem, aby PKP szykanowało górnictwo
    jakimiś specjalnymi stawkami. Co więcej - z tego co wiem to górnictwo zalega
    PKP na miliardy za te przewozuy.

    I przed wszysktim - PKP jest przedsiębiorstwem, które ma własną osobowość
    prawną i te pieniądze trafiają (jeśli już) do niego, nie do nas. PKP zresztą
    także ssie budżetowego cyca ( wide groźby kolejnych strajków), choć w tym
    przypadku jestem skłonny jakieś dofinansowanie z budżetu dopuścic, gdyz
    każdemu powinno zależeć na tym, aby w kraju sprawnie funkcjonował transport
    ( a górnictwo z mojego punktu widzenia powinno nie istnieć).

    czyli - nowu NIE UZNAJEMY.

    > Dodajcie jeszcze Vat ktory odprowadzaja wszystkie firemki zwiazane z
    > gornictwem, oraz Vat i podatki ktory odprowadzaja posrednicy w sprzedarzy
    > wegla. co przy zwiekszeniu ceny o jeszcze 200-300 zl daje nastepne 2
    mld...

    Patrz uwagi dot. VAT powyżej.

    > Wychodzi okolo 11mld ... bez podatkow sciaganych z gornikow ...

    No widzisz - a mi wyszło inaczej. Nie odrzuciłem tylko 1 mld opłaty
    środowiskowej, bo nie wiem po prostu co to jest.

    > Nawet przyjmujac ze sciagalnosc z samych kopalni vatu jest na poziomie
    > 75-90% to i tak 10mld gornictwo placi panstwu i pokrewnym.

    90% ???? LOL! Ogólnie ściagalność wynosi 90-kilka ( już nie pamiętam
    dokładnie ile ). Naprawde sądzisz, że górnictwo płaci 90%? Zresztą niektóre
    kopalnie płaca wszystko ( Bogdanka choćby, ale to nie Śląsk, nie? daje do
    myślenia, co?), niektóre są rentowne. I te powinny pozostać. Reszta do kosza
    i koniec rozmowy.

    Poza tym widac, jak wygląda to Twoje rzekome "płacenie państwu": jest to
    albo płacenie cudzymi pieniędzmi (VAT), z których jeszcze część się kradnie,
    albo płacenie sobie (podatki gminne), albo innym podmiotom (PKP). MY
    (budżet, Polska, podatnicy) Z TEGO NIC NIE MAMY. Śląsk okrada resztą kraju i
    ciągle domoaga się wiecej, jeszcze demolując i blokując.

    > I tak zeby nie zaponniec na koniec ...
    > Gornictwo kupuje wszystko w sposob gorniczy czyli jesli srubka ktora w
    > sklepie kosztuje kilka groszy to dla kopalni cena jest ustalona na 5 zl i
    > nie jest to cena wyssana z palca ...
    > Kopalnia Szczyglowice kupowala ostatnio sprzet komputerowy. Nie moga
    > oczywiscie sama oglosic przetargu tylko musiala zrobic to przez KW.
    > Jak myslicie ile kosztuje drukarka laserowa ? Albo komputer klasy Athlon
    > XP1800+ albo P4 2GHz ?
    > Drukarka cz-b laserowa w zamowieniu dla kopalni kosztuje 12000zl
> [...]
    A ja wiem? Przecież to kopalnie i cała gónicza sitwa tak to sobie ustawiła!
    Ktoś Wam się do tego bajzlu miesza?!? Przecież to wszystko Ślązacy, stara
    kompania własnej adoracji, zasiedziała tam już od lat. Układy i układziki.
    Dlaczego JA mam to utrzymywać? To moja, albo rządu wina według Ciebie?
    Przecież Hausner właśnie to miał na myśli, ajk mówił o układach, dla których
    ciagły kryzys branży jest na rękę bo kręcą własne lody przy tym. To własnie
    rząd chce przeciąć, ale oczywisci trzeba cos wiedzieć i widzieć, aby cos
    zrozumieć. Dlaczego związkowcy bronią tego statu quo? Bo im jest na rękę a
    dobro kraju, czy nawet górnictwa, mają w głebokim poważaniu. Bezczelność
    śląskich związków przekracza wszelkie granice. Po skatowaniu i podpaleniu
    policjantów śmieli twierdzić, że to policyjna prowokacja. Widzisz - ja na
    górniczą tłuszczę reaguje prawie tak, jak Ty na Arnolda, ale staram się
    trzymać jezyk na wodzy...

    > Tak zawsze sie zastanawiam skad te 4500 sredniej ?

    Z GUSu kolego, z GUSu...

    > Oczywiscie teraz najwazniejsze zawyzenie ... Narzucone przez rzad zarobki
    > ludzi z KW gdzie nawet sekretarka zarabia wiecej od gornika ... dziwne co
    ?
    > narzucone przez rzad.

    o jezu - ale ile ich jest? 100? Myślisz że na te tysiące sa w stanie
    cokolwiek zawyżyć? Wake up! Proliferujesz demagogiczną propagande made by
    Lepper.

    > Zamknijcie gornictwo ... probujcie ... jednak nie zauwazacie jednego
    malego
    > problemu ....

    No próbujemy próbujemy... Ale mamy terrorystów przeciw sobie, którzy prędzej
    rozwalą państwo w drzazgi niz pozwola sobie odebraż przywileje. Czy Wy
    jeszcze mówicie o sobie "Polacy"? Ja zauważam np., taki problem, że ja
    dostajew pensje 12 razy w roku, a górnik 14 razy... jak to jest? I ja nie
    dostaje kilku ton węgla i ołówego...

    > Dopuki jest polskie gornictwo to cena wegla importowanego jest taka sama
    lub
    > niewiele wieksza od naszego wegla ...Jednak w momencie brakow wegla
    > polskiego cena skoczy na 100% ...

    A skąd to kuriozalne stwierdzenie? Cena węgla ustalana jest na
    międzynardowym rynku towarowym i nie sądze, aby zmniejszenie wydobycia w
    Polsce wpłynęło znacząco na jego poziom. Zreszta właśnie o to chodzi - aby
    cena podskoczyła na tyle, aby jego wydobywanie dla pozostałych polskich
    kopalni stało sie opłacalne. Przecież to proste! Stary - naprawde nie
    rozumiesz tego mechanizmu?

    > sorki za to ... jednak socjotechnika stosowana przez rzad gdzie mowi sie
    > tylko o tym ze trzeba bylo dokapitalizowac gornictwo zawrotna kwota 4mld
    zl

    BUCHAHAHAHAHAHA!!!! 4 mld?!?! Stary! Już wsiąkło tam kilkadziesiąt (
    34 o ile pamiętam ) miliadów a rząd szykuje kolejne 12 milardów !!!
    Socjotechnika???? To co Wy uprawiacie, to nie socjotechnika tylko kłamstwo w
    nadziei, żę nikt nie sprawdzi u źródła. Niestety cześć faktycznie wierzy na
    słowo. Przelicz, ile dzieci można było wykarmić, wyposażyć i wykształcić na
    najwyższym śiwtowym poziomie za te 40 + miliardów złotych! A ile autostrad
    wybudować! Połozyć sieci teleinformatycznych... Wyposażyć wydziałów
    szpitalnych... Pracowni uniwersyteckich i placówek badawczych... Ile punktów
    dowodzenia, karetek, radiowozów....

    To jest nasza przyszłość, której nie będzie przez Śląsk, który utuczył się
    za żołtymi firankami i nie chce puścić.

    I gdzie ta Twoja socjotechnika? Mówienie prawdy to socjotechnika?
    Człowieku - nie masz chyba wstydu...

    > przez ostatnie kilka lat ...jest zwyczajnie zabojcza i mieszkanca slaska
    > zwyczajnie doprowadza do furii

    Wiesz - jak powiedział kiedyś Radek Sikorski - Polska by bardzo skorzystała,
    gdyby Sląsk ogłosił secesje. 50% problemów by nagle zniknęło a Wy
    moglibyście się tam w tych dziurach grzebac skolko ugodno. Zamiast
    doprowadzać się do furii najpierw zacznijcie myśleć, potem to myślenie
    rozszeżcie na kategorie szerszą niż wasz "Śląsk", potem policzcie i
    sprawdzcie dane (np. dotyczące średnich płac nie tylko w górnictwie ale
    ogólnie na ślasku - jedne z najwyższych w kraju) a potem pogadamy. Poza tym
    jak tak kochacie ten węgiel, to czemu wszyscy przechodzicie na gaz? Pisała o
    tym prasa - kot ma spalać węgiel, jak nawet Śląsk go nie chce (zarzą domów
    kom. w Bytomiu nawet, o ile mnie pamięć nie myli).

    Mnie do furii doprowadza to, że dla paru tysięcy zdziczałych łobuzów, co to
    nie chciało im się chodzić do szkoły i teraz nie będą mieli gdzie proacować,
    bo tylko kilofem umieją machać, pańśtwo zaprzepaszcza rozwojowe szanse i
    skazuje się na wieczną wegetację na skraju cywilizacji europejskiej. Każda
    złotówka dla górnictwa mnie osobiście boli i uważam ją ze skradzioną mnie i
    temu Państwu z którym się identyfikuje.

    Mam nadzieję, że choć jeden się tym udławi. I że choć jednemu drgnie
    powieka, jak kolejna osoba umrze na stopniach szpitala, bo zabrakło
    pieniędzy na leczenia... Ale coż... Śląsk to Śląsk..

    Depi.