    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odzyskanie weksla in blanco od upad&#179;ej firmy
    Date: Tue, 23 Nov 2010 20:12:12 +0100

    W dniu 2010-11-23 19:50, Krzysztof pisze:
    > "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > "Ktoś" czyli kto?

    De iure może go wypełnić ten, z kim zawarłeś umowę wekslową. De facto
    może go wypełnić pan Ziutek na siebie, bo akurat znalazł weksel jak go
    wywiało za okno.

    > W tym momencie posiada go Raiffeisen Leasing, ale na jakiej zasadzie
    > mógłby go przekazać dalej i komu?
    > Tak po prostu sobie sprzedać czy przekazać?

    Skoro wystawiłeś weksel "na zlecenie" to znaczy, że zgodziłeś się,
    aby zapłacić RL lub dowolnej innej osobie, będącej kolejnym indosantem
    weksla.

    Jeśli nie podałeś RL jako remitenta, to znaczy że zgodzisz się
    zapłacić komukolwiek jako remitentowi i samowolnie wyzbyłeś się
    możliwości bronienia się zawartą z RL umową wekslową.

    > Czy podpisana przez odbiorcę kserokopia niewypełnionego weksla stanowi
    > jakiś dowód?

    Zakładając, że na kserokopii jest Twój podpis, i że nie podpiszesz się
    dwa razy tak samo co do milimetra, to może być to dowód.

    Pozostaje pytanie na ile ten dowód będzie skuteczny. Tak jak wspomniałem
    - dokonanie indosu pozbawia Cię prawa przedstawiania zarzutów nowemu
    właścicielowi weksla, które masz wobec remitenta.

    > Sorki, jeśli pytanie wyda Ci się naiwne, ale ja się kompletnie na tym
    > nie znam.
    > A do dziś pamiętam, jak wystawiałem pierwszy weksel właśnie do banku (na
    > szczęście ten mi zwrócono) i trochę byłem zdziwiony, że nie wprowadza
    > się kwoty, ale uspokojono mnie, że nie ma obaw, bo przecież bank na
    > pewno nie wypełni tego weksla do kwoty wyższej, niż wynosi zobowiązanie
    > wg umowy kredytu. Bank pewnie nie, ale okazuje się, że może wypełnić kto
    > inny, a ja nie miałem tego świadomości.

    Weksel bez kwoty jeszcze ujdzie. Ważne, aby weksel miał podaną:

    - datę płatności
    http://www.remitent.pl/dlaczego-warto-podawac-date-w
    ystawienia-weksla-in-blanco/604

    - oznaczenie remitenta (np. bank)

    - klauzulę nie na zlecenie

    > Od remintenta, czyli w tym wypadku od RL?

    Tak.

    > Teraz z głowy nie podam, co na tym wekslu jest, ale jutro sobie sprawdzę.
    > Czy rozumiem, że na samym weklsu powinno być sformułowanie "wystawiony
    > nie na zlecenie"?

    Powinien w dowolnym miejscu na wekslu mieć napisane słowa "nie na zlecenie".

    http://www.remitent.pl/indos-i-przelew-wystawienie-w
    eksla-bez-mozliwosci-jego-sprzedazy/548

    --
    Liwiusz