  • Data: 2010-11-25 00:22:06
    Temat: Re: OT: weksel, deklaracja, bylo: Odzyskanie weksla...
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Mogę poprosić o wyjaśnienie, co powoduje zastrzeżenia do pojęcia
    > "deklaracji wekslowej"?
    > IMO nie widać żadnych przeciwwskazań, do wyrażenia JEDNOSTRONNEJ
    > deklaracji remitenta!

    Jeśli faktycznie to byłaby deklaracja remitenta, to w porządku. Ze
    świecą szukać jednak banku, czy innej firmy, która sama wystawi
    deklarację, jako remitent, a nie będzie żądała deklaracji od wystawcy
    (po co, po co?)

    Dlatego rozsądnym kompromisem jest podpisanie się obydwu stron, czyli
    właśnie umowa. I na to zwracam uwagę: aby była to umowa, a nie
    jednostronne oświadczenie remitenta.

    > Przecież fakt braku zgody wystawcy weksla na dobrowolne ograniczenie
    > się remitenta w niczym nie uchybia ważności tego ograniczenie.
    > To, że "układ" pt. "ja ci dam weksel, jak dasz mi deklarację
    > o określonej treści" *stanowi* umowę, to inna sprawa - ale umową
    > są dwa jednostronne zobowiązania, jedną z nich jest deklaracja.
    > Umową jest "powiązanie", wydanie weksla *w zamian* za deklarację
    > (i być może inne świadczenia, np. gwarancję do kompletu z wekslem),
    > nie sama deklaracja ani jej treść.

    Nadal jednak pokutuje wśród hm... prawników opinia, iż deklaracja to
    jest to, co *umożliwia remitentowi wypełnienie weksla in blanco*, a nie
    to, co *umożliwia dłużnikowi podnoszenie odpowiednich zarzutów do weksla*.

    Jak inaczej bowiem wytłumaczyć takie kwiatki:

    http://www.eprawnicy.pl/opinie-ekspertow/weksel/menu
    -id-192.html
    "Nie będzie jednak błędem, gdy zostanie podpisana wyłącznie przez
    wystawcę weksla."

    błędem może i nie będzie, ale dla dłużnika taka deklaracja będzie
    bezużyteczna

    http://www.eprawnicy.pl/opinie-ekspertow/weksel/menu
    -id-192.html
    "W praktyce ukształtował się zwyczaj sporządzania przez wystawcę weksla
    deklaracji wekslowej i wręczania jej wierzycielowi. Zdarza się także, że
    deklarację podpisują obie strony transakcji (dłużnik i wierzyciel)."

    "Zdarza się", że podpisuje i dłużnik i wierzyciel. Ale łaskawcy. Zamiast
    napisać, że musi być podpisana przez remitenta, jeśli - dłużniku -
    chcesz mieć potem szanse na obronę...

    --
    Liwiusz