    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 13 Aug 2011 01:09:05 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Odsetki od oplat czynszowych.

    On Fri, 12 Aug 2011, Hades wrote:

    > Jak wiec mam z tego rozumiec kazdy odbiorca moich swiadczen
    > ma obowiazek przyjecia ode mnie wplaty gotowkowej

    No tak.
    Ale np. "mój" dostawca energii elektrycznej np. polikwidował jednostki
    terenowe. Ma tylko jeden punkt w siedzibie (już Ci wyjaśnili)
    i nawet odszukiwać nie ma sensu.

    > Co w takim razie w jezyku prawniczym znaczy wyrazenie: "Termin
    > platnosci"?

    Właśnie to - ten, komu pieniądze się należą je *MA*.
    Jeśli konto jest jego - od daty, w której są na jego koncie.
    Można by się spierać jeśli masz zapłacić bankowi, czy to
    aby nie będzie data wpłynięcia do banku (a nie na rachunek
    banku), bo to że nie umieją ich "poukładać" na czas to
    nie Twoje zmartwienie ;)
    Ale ogólnie właśnie tak: wierzyciel ma je *dostać*.

    Co śmieszniejsze, przyroda zna trudne przypadki (wałkowane
    na grupie, są w archiwum, tu i na .banki AFAIR), kiedy
    to data zaksięgowania nie pokrywa się z datą "ujawnienia".
    Przypadki coraz rzadsze (bo coraz powszechniejsze są
    konta "w pełni online"), ale niewykluczone.
    Klient wtedy te środki "ma a jakby nie ma" - jeśli nie
    ma limitu debetowego, być może nie da rady w tym dniu
    nimi zadysponować (ale to po części sprawa jego umowy
    z bankiem).

    pzdr, Gotfryd