  • Data: 2011-08-12 01:28:20
    Temat: Re: Odsetki od oplat czynszowych.
    Od: "Massai" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Hades wrote:

    > [ciach]

    > Jak wiec mam z tego rozumiec kazdy odbiorca moich swiadczen
    > ma obowiazek przyjecia ode mnie wplaty gotowkowej a mnie nie
    > powinno interesowac ze jakis podmiot kasy do wplat gotowkowych
    > nie ma. Czy tak?

    Spełnienie świadczenia w postaci przekazania gotówki jest jak
    najbardziej prawidłowym sposobem - bankoty NBP są prawnym środkiem
    płatniczym itd. Z pewnymi zastrzeżeniami przy rozliczeniach między
    podmiotami gospodarczymi.

    Inaczej mówiąc - tak. Nie musi to być kasa przyjmowania wpłat,
    wystarczy że pani Zosia w sekretariacie będzie mogła wystawić dowód
    wpłaty.

    Tyle że oczywiście przepisy nie określają gdzie ten punkt przyjęć wpłat
    gotówkowych ma być.

    Jeszcze parę lat temu, przed połączeniem się z Orange, tepsa w
    Warszawie miała JEDEN punkt wpłat gotówkowych, na jakimś zadupiu.

    > Co w takim razie w jezyku prawniczym znaczy wyrazenie: "Termin
    > platnosci"?

    Termin do którego musisz spełnić świadczenie.
    KC określa miejsce spełnienia świadczenia nie do końca pracyzyjnie,
    tzn. że ma się odbyć w siedzibie odbiorcy.

    Tyle że siedziba przedsiębiorstwa to miasto w którym się
    przedsiębiorstwo mieści. Wiem, dziwne, ale tak jest.

    W związku z tym że to jest nieprecyzyjnie określone, przyjmuje się że
    "siedzibą" odbiorcy jest ta nieszczęsna kasa, ale także jego rachunek
    bankowy.

    Z tego wynikają te terminy - że wpłata w kasie odbiorcy świadczenia to
    już spełnienie, czyli dostarczenie do "siedziby", a w przypadku
    rachunku bankowego - moment kiedy wpłyną pieniądze na ten rachunek.

    Sprowadza się to do tego że odbiorca świadczenia może dysponować tymi
    pieniędzmi.

    Ten problem siedziby przedsiębiorstwa rodzi wiele dziwnych sytuacji,
    szczególnie przy kwestiach związanych ze stosunkiem pracy.
    Czasem pracodawcy przenoszą pracowników których chcą sie pozbyć w
    jakieś odległe miejsca ale w ramach danego miasta, co przy dużych
    aglomeracjach może skutecznie zniechęcić pracownika i skłonić do
    odejścia z pracy z własnej woli.

    --
    Pozdro
    Massai