  • Data: 2005-11-12 16:51:18
    Temat: Re: Odprawa przy zwolnieniach
    Od: "Zenon Z." <z...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Dorota" <d...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:dl4jti$31d8$1@news2.ipartners.pl...
    > Witam.
    > Mam pytanie czy to prawda , że odprawa przysługuje tylko przy zwolnieniach
    > grupowych a przy redukcji stanowiska to już nie przysługuje?
    > Będę wdzięczna jeśli ktoś mógłby rozwiać moje wątpliwości.
    > Z góry bardzo dziękuję za pomoc
    > Pozdrawiam
    > Dorota

    Witam
    Może to coś Ci wyjaśni.

    Czy należy się odprawa i odszkodowanie

    Pracowałem na podstawie umowy na czas nieokreślony. Miałem 3-miesięczny
    okres wypowiedzenia. Pracodawca wypowiedział mi umowę, w związku z kłopotami
    finansowymi. Jednocześnie skrócił okres wypowiedzenia o 2 miesiące. Czy w
    tej sytuacji należy mi się i odprawa pieniężna za zwolnienie z przyczyn mnie
    nie dotyczących, i odszkodowanie za skrócony okres wypowiedzenia?

    TAK. Odprawa pieniężna, wypłacana pracownikowi w związku z utratą pracy w
    trybie ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania
    z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U.
    nr 90, poz. 844 z późn. zm.) jest niejako zapłatą za lata przepracowane u
    pracodawcy i dlatego związana jest ze stażem pracy u pracodawcy. Tymczasem
    odszkodowanie za skrócenie okresu wypowiedzenia na podstawie art. 361 par. 1
    k.p. łączy się ściśle z wcześniejszym rozwiązaniem umowy o pracę, a nie w
    ogóle z jej rozwiązaniem. Są to więc dwa oddzielne świadczenia, które
    powinien otrzymać pracownik, wypłacane na innych podstawach prawnych, z
    innych powodów i za inne okresy. Nie ma więc przeszkód, aby w opisanej
    sytuacji została wypłacona i odprawa pieniężna, i odszkodowanie.

    jag

    Gazeta Prawna - Prawo na co dzień: Nr 173 (1538) wtorek 06 września 2005 r.