    From: Skrypëk <škrypëk@pűbliçenëmy.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <ilskuc$mem$1@inews.gazeta.pl> <4d83d037$1@news.home.net.pl>
    <4d84a915$0$2441$65785112@news.neostrada.pl>
    <4d84ad32$0$26770$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.com>
    <4d851e08$0$2445$65785112@news.neostrada.pl>
    <4d855687$0$26678$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.com>
    <4d85c111$0$2446$65785112@news.neostrada.pl>
    <4d861518$0$26775$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.com>
    <4d862f60$0$2445$65785112@news.neostrada.pl>
    <4d864a5c$0$26691$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.com>
    <4d8651ac$0$2493$65785112@news.neostrada.pl>
    <4d8699d9$0$26619$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.com>
    <4d86a14b$0$2459$65785112@news.neostrada.pl>
    <4d871a82$0$26772$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.com>
    <4d872b11$0$2495$65785112@news.neostrada.pl>
    <4d8731e3$0$26689$c3e8da3$fb483528@news.astraweb.com>
    <4d8735f4$0$2502$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Odkupienie uzywanego oprogramowania ?
    Date: Mon, 21 Mar 2011 13:14:57 +0100

    mvoicem wrote:

    > W momencie jak flashujesz, z pewnością zawierasz z producentem umowę
    > licencyjną. Ale przedtem - uważam że nie. Że jest to po prostu czarna
    > kosteczka z metalowymi nóżkami, które odpowiednio reagują sygnałami
    > wyjściowymi na sygnały wejściowe.

    No tak samo jak płyta DVD to okrągły kawałek plastiku.

    > Ba, oprócz nośnika i miejsca instalacji jest to także jakoś tam
    > zaprogramowane urządzenie. Wyobrażasz sobie sytuację kiedy np. Seagate
    > ogranicza twój sposób użytkowania dysku? Np. że nie można na niego
    > nagrywać programów graficznych? Albo że nie możesz go używać jeżeli
    > nie jesteś jego pierwszym użytkownikiem?

    Nie wyobrażam sobie, bo nie widzę sensu wyobrażania sobie takich thrillerów.
    Nie słyszalem, żeby jakiś producent urządzeń uzurpował sobie takie rzeczy
    ani dlaczego miałby.
    Przecież w licencjonowaniu nie chodzi gnojenie użytkownika tylko o legalną
    konkurencję i poszanowanie autorskich praw majątkowych.

    > Zgadzam się. Z tym że dla mnie laptop z windowsem, kupiony jako
    > komplet w sklepie, jest po prostu takim samym urządzeniem jak co
    > nowocześniejszy ekspres do kawy czy pralka. Czy telefon komórkowy.
    > Ma ekran, ma przyciski, jak wciskasz przyciski to coś tam się zmienia
    > na ekranie.
    >
    > Dopóki nie zaczynasz grzebać w oprogramowaniu jako takim (np. brać się
    > za kopiowanie plików), to kwestie licencji ci zwisają, byleś wykazał
    > że takie urządzenie legalnie nabyłeś.

    Wpierw na producencie spoczywa obowiązek nabycia licencji na umieszczenie w
    tym urządzeniu licencjonowanego oprogramowania. I tego lud nie rozumie w
    licencjonowaniu OEM, że to producent komputera "kupił Windowsa" a nie
    nabywca komputera.
    A gdy producent nie nabył, to nie zwalnia nabywcy z odpowiedzialności, no
    właśnie:

    > Chociaż polemizując z samym sobą, jeżeli kupię od kogoś komputer z
    > zainstalowanym windowsem, okaże się że ten kto mi ten komputer składał
    > wgrał tam pirackiego windowsa, to ja mam potem z tym problem.

    I po to się nabywcom zaleca weryfikację tych naklejek COA i innych dupereli.
    I nie tylko by nie mieć samemu problemów z powodu "nielegalnego" użytku, ale
    też by nie wspierać "kradzieży".

    (zatrważające jest, że ludzie nie rozumieją, dlaczego nie należy kupować u
    paserów)

    > Czy taki sam problem mogę mieć jeżeli mam ekspres do
    > kawy/pralkę/lodówkę/komórkę ze spiraconym (przez producenta) firmware?

    Nie widzę przeszkód. Jak tylko piracenie ww. stanie się na tyle łatwe i
    nagminne, że autorzy rzeczonych zapiszą się do BSA i nauczą organa ściagania
    weryfikować "legalność".

    Z telefonami przesadziłeś - przecież tzw. smartfony to już prawie taka
    platforma jak PC - jak najbardziej już dziś piraci się na nich aplikacje. Do
    dopełnienia hecy brakuje już tylko tanich chińskich kadłubów bez softu
    kompatybilnych z Windows Mobile lub iOS, na które system operacyjny będzie
    wgrywał cinkciarz na zapleczu sklepu.