    From: Rzecznik Prokurwatury Krajowej <r...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Od tygodnia darmowe zasoby są nielegalne?
    Date: Sat, 10 Nov 2007 15:32:17 +0100

    Adam Klobukowski pisze:
    > Sprzedaż komputerów to drobny wycinek branż IT, i to wcale nie ten
    > najistotniejszy. Małpę można przyuczyć jak się składa przywiezione z
    > Tajwanu części.

    Owszem. Jednak Kluska czy podobni nie byli przecież
    przedsiębiorcami-składaczami-komputerów a po prostu przedsiębiorcami
    komputerowymi, nieprawdaż?

    > Urzędy Skarbowe i Urzędy Kontroli Skarbowej obowiązuje tajemnica
    > skarbowa. Przez to nie mogły się bronić i podać (później w końcu
    > ujawnionego, ale jakoś przeszedł bez echa) faktu że rzeczony piekarz
    > darowywał połowę swojej produkcji (!).

    Nie zrozumiałeś. Tu nie chodzi o piekarza a o Kluskę. Dura lex sed lex.
    Jeśli prawo stanowiło, że VAT jest należny to jest należny. Jednak gdy
    jakaś sitwa ma interes to sprawa Kluski udowodniła, że załatwić się da
    wszystko, choćby to było ekspresowe (dzień przed posiedzeniem sądu,
    dokument dostarczono, ktoś dobrze czuwał!) zwolnienie z zaległości
    podatkowej pochodzącej (rzekomo) z przestępstwa. Tak więc sprawa
    piekarza nabiera w tym kontekście zdecydowanie innego znaczenia. Już nie
    wspominając o celowości naliczania VATu od darowizn, co jest dyskusyjne...

    btw, co z tego, że połowa produkcji. Podejrzewam, że dokładnie tak samo
    działają inni piekarze po to by dotrzeć do jak największej liczby
    odbiorców. Czyli każdy sprzedany bochenek de facto finansuje koszt i
    zysk z dwóch bochenków. W tym z jednego niesprzedanego, który potem jest
    wyrzucony. W takim przypadku tłumaczenia skarbówki byłyby bezsensowne,
    bo przecież lepiej wykorzystać ten chleb niż marnować. Lepsze byłyby
    tłumaczenia przepisami.

    > Sprawa Kluski podpadała pod (chyba już zniesiony) paragraf o omijaniu
    > przepisów podatkowych.

    afaik nigdy nie obowiązywała, były jedynie przymiarki do noweli. Ale w
    tym temacie to Gotfryd może lepiej i szczegółowo opowiedzieć. W
    przypadku Kluski chodziło o zaniżenie należności podatkowych.

    > Przedsiębiorczość się da. Gorzej z przekrętami.

    No to powiedz to Klusce albo szefom JTT. Zostali uniewinnieni. Albo też
    niedawnym aresztantom z Bestcomu.

    Ta ostatnia sprawa najlepiej przedstawia możliwości świadczenia usług
    komercyjnych dla konkurencji. Przecież aresztanci zostali zwolnieni na
    wniosek prokuratury gdy tylko sprawa została ujawniona. Firma padła.
    Cyba nie ma lepszego dowodu bezzasadności aresztu.

    Albo jakoś przystępnie przekonaj mnie, że dotcomy bazujące na treści
    wprowadzanych przez użytkowników, takie jak chociażby Youtube, nie
    miałyby problemów w Polsce. Jakoś trudno mi sobie wyobrazić, że gdyby
    komuś zależało to nie zatrzymano by całego sprzętu i wszystkich
    danych... na kilka lat. A biegli do roboty mogliby się wziąć dopiero po
    kilku miesiącach kurzenia sprzętu. Taki czas w wielu firmach to wieczność.

    --
    pzdr, Rzecznik Prokurwatury Krajowej
    Nie ma ludzi niewinnych, są tylko źle przetrzepani.