    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ochrona praw autorskich raz jeszcze
    Date: Mon, 15 Dec 2008 18:23:04 +0100

    On Mon, 15 Dec 2008, Marcin Debowski wrote:

    > Ta cała dyskusja jest o tyle bez sensu, ze wszyscy wiedza o co chodzi a
    > pastwia się nad swoimi oponentami operując takim a nie innym poziomem
    > abstrakcji :) Z ręką na sercu, masz problemy z rozróznieniem co w
    > konkretnej sytuacji jest danymi a co jest programem te dane
    > przetwarzającym? :)

    Tego problemu nie ma tak długo, jak długo nad nim się *nie* zastanawiać.

    Problem wygląda inaczej: jak mam *zabronić* uznania że .JPG to nie
    program, albo ściślej - jak mieć pewność, że nigdy żaden sąd nie uzna
    że wg prawa z 2088 roku .JPG jednak był programem i należało do niego
    zastosować przepisy PA dotyczące ochrony programów?

    > Oczywiście program może pełnić funkcje danych. Pardom,
    > ale absurdem jest praktyczne dopatrywanie się istnienia programu we
    > wszystkim co się rusza, bo... programy są praktycznie wszędzie.

    Dobra.
    Ale mamy przed sobą *prawo*, i to prawo powołujące się na tzw. "zasady
    prawa rzymskiego", w tym wielokrotnie ujęte w uzasadnieniach wyroków SN
    "truizmem jest, że pierwszeństwo ma literalny zapis przepisu" (lub
    równoważnych).

    Ustawa PA zdecydowanie *zezwala* dla odbitki zdjęcia, również w postaci
    wydruku na kartce, na stosowanie "dozwolonego użytku".
    Czy dla programu w .JPG :P ów "użytek" również ma miejsce?
    To jest "iść siedzieć lub nie iść siedzieć", a nie czcze dywagacje
    "czy ja rozumiem co to są dane" (albo Ty)!

    > oskarżyć Cię z wymienionych wczesniej art. Co gorsza, róża nie tylko
    > zawierała kod DNA (program)

    Po pierwsze tu mamy dyskusyjność - samo DNA nie jest stworzone przez
    człowieka, nie ma więc cech "utworu".
    Przedmiotem PA jest "ustalenie" i to prawda, tyle, że jeśli postać
    pierwotna nie jest utworem, to IMO (na szczęście) nie można cechy
    utworu przypisać czemuś, co *byłoby* utworem zależnym (jeśliby
    przyjąć, że jednak utworem by było).

    pzdr, Gotfryd