  • Data: 2007-05-16 10:24:01
    Temat: Re: Ochrona Wizerunku - "szczegół całości"
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marcin Debowski napisał(a):
    > MZ można (nie wizerunku rzecz jasna), ale to bardzo niepewne podejście i w
    > zasadzie nalezałoby przyjąć, że nie podlega to ochronie. Całość sprowadza
    > się do tego, że pies, jako efekt Twoich wysiłków hodowlanych musiałby
    > spełniac kryteria utworu, czyli np. jego wygląd mieć charakter twórczy i
    > indywidualny w rozumieniu prawa autorskiego. Wysiłkiem hodowlanym zrobić
    > coś takiego MZ dość ciężko. Już prędzej biorąc pędzel i malując psa :)

    Tak jak np. krowę Milki :)

    Ale poważnie: o tym niedawno dyskutowałem z pewnym hodowcą. Twierdził
    on, że np. ostrzyżenie i ufryzowanie sierści psa spełnia już cechy
    utworu. Według mnie jest to dość naciągane: tym bardziej, że w takim
    przypadku prawa autorskie miałby psi fryzjer a nie właściciel (no chyba
    że zawrą umowę o przeniesienie, która jak wiemy, musi być pisemna, albo
    sam strzygł psa :).

    Moje zdanie jest takie, że rozpowszechniać takie zdjęcia można, a nawet
    sprzedawać np. do wykorzystania jako ilustracje, ale nie zaryzykowałbym
    już użycie takiego pieska np. elementu reklamy.

    R.