  • Data: 2007-05-16 12:43:09
    Temat: Re: Ochrona Wizerunku - "szczegół całości"
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Henry (k) napisał(a):

    > Takiego zdjęcia psiej fryzury nie możesz sprzedawać bez zgody - czy to
    > reklama czy ilustracja. Niedawno ktoś na grupie (tej lub foto) podrzucił
    > orzeczenie korzystne dla pewnej pani która ułożyła kompozycje kwiatowe,
    > a ktoś to sfotografował i wykorzystał komercyjnie.

    To mnie cieszy, bo moja żona jest florystką. Ale o ile w bukietach można
    wskazać istotny wkład twórczy, to wizerunek psa na wystawie jest
    kształtowany pod przysłowiowe "jedno kopyto", żeby maksymalnie zbliżyć
    pupila pod idealny wrzozec rasy. A niektórym rasom nie można z kolei
    zupełnie wymodelować żadnej oryginalnej fryzury: zabiegi kosmetyczne
    typu mycie i trymowanie chyba już nie mogą być uznane za twórcze?
    Odpowiednikiem ze świata roślinnego mógłby być np. świetnie utrzymany
    żywopłot lub trawnik w przeciwieństwie do np. żywej, zieonej rzeźby:
    http://flickr.com/photos/davesag/9904297/

    Ów hodowca o którym wspominałem wcześniej powiedział, że najpierw by
    pozywał a potem martwił się czy wygra spór. Ale zgodziliśmy się co do
    tego, że nawet jeśli od strony prawa autorskiego wszystko jest ok, to są
    przecież też inne ustawy: to, że ktoś go podstępnie pozbawia słusznie
    oczekiwanych korzyści wynikających z posiadania doskonałego psa może
    zostać uznane za szkodę. Ciekawe by było poznać jakieś rozstrzygnięcia
    w podobnych sprawach.

    R.